Internetowe FRSiH: Sukcesje w branży spożywczej. Jeśli nie teraz to kiedy?
- Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
- Data: 06-11-2020, 11:10

- W ubiegłym roku minęło 30 lat od transformacji, kiedy wiele osób zakładało swoje biznesy. Sukcesje będą teraz jeszcze bardziej motywem przewodnim w różnych segmentach rynku do sprzedaży firm i transakcji konsolidacyjnych. Pandemia to kryzys, który właściciele przechodzą w stresie, a to ma dwa oblicza: biznesowe oraz oblicze czysto osobiste, zdrowotne. Nie jesteśmy jeszcze w połowie pandemii, a osoby w wieku starszym są w grupie ryzyka, więc teraz nakładają się na siebie te dwa czynniki, a także długa droga przed nami do wyjścia z tego kryzysu. I to przyspiesza myślenie o kwestiach sukcesyjnych. Natomiast w przypadku, gdy nie ma sukcesorów, to jest to bodziec nie tylko do myślenia, ale wręcz do działania – mówił Piotr Grauer, dyrektor, Deal Advisory, Zespół Fuzji i Przejęć KPMG.
- Jednak problem tkwi w tym, że firmy prywatne bardzo często nie są przygotowane do procesu sprzedaży z różnych względów: braku profesjonalizacji firmy w aspektach kadrowych, systemach raportowania, strukturach finansowo-księgowych, braku struktur prawnych przygotowanych pod transakcje. W efekcie, jeśli ktoś zaczyna o tym myśleć, to trwa to przynajmniej dwa lata, a nie jest to sprzedaż od razu, tu i teraz - dodał.
- Sukcesja nie jest tematem nowym i wydaje mi się, że dobre firmy i dobre, mocne aktywa pozostają dobrymi aktywami bez względu na sytuację. I jeśli w takich firmach nie ma sukcesji, a właściciele dochodzą do wniosków, że warto ją sprzedać, to - jeśli jest to przemyślane - zarówno w dobie kryzysu jak i poza kryzysem, taka firma znajdzie swoich partnerów za przyzwoitą cenę – mówił z kolei Marcin Czarnecki, prezes zarządu ProteinRise Sp. z o.o.
Podobne zdanie wyraził Bogusław Kowalski, prezes Grupy Graal mówiąc o sukcesji. – Kryzys jest obrazkiem tego jak dobrze radzimy sobie w ogóle, bo kryzys zmusza nas do większego wysiłku i szukania niekonwencjonalnych rozwiązań i te firmy, które potrafią sobie radzić w kryzysie będą rozwijały się także po kryzysie – wskazał prezes Graala.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
więcej informacji:
- sukcesja
- RSS
- ALERT
- przejęcia
- RSS
- ALERT
- fuzje
- RSS
- ALERT
- fuzje i przejęcia
- RSS
- ALERT
- konsolidacja
- RSS
- ALERT
- FRSiH2020
- RSS
- ALERT
- Internetowe Forum Rynku Spożywczego i Handlu
- RSS
- ALERT
- Piotr Grauer
- RSS
- ALERT
- KPMG
- RSS
- ALERT
- Łukasz Targoszyński
- RSS
- ALERT
- Baker McKenzie
- RSS
- ALERT
- Tomasz Stamirowski
- RSS
- ALERT
- Avallon
- RSS
- ALERT
- Bartłomiej Rychcik
- RSS
- ALERT
- Enata Bread
- RSS
- ALERT
- Bogusław Kowalski
- RSS
- ALERT
- Graal
- RSS
- ALERT
- Marcin Czarnecki
- RSS
- ALERT
- ProteinRise
- RSS
- ALERT
Powiązane tematy:
-
Mondelez na zakupach. Przejmuje producenta batonów za 3 mld USD
-
Do 2030 r. z polskiego rynku może zniknąć 20 proc. firm spożywczych
-
Konsolidacja branży spożywczej. Jakie prognozy?
-
Jan Gaj, Pekao: Widzimy postępujący proces konsolidacji branży spożywczej
-
Czy koncentracja sektora spożywczego w Polsce przyspieszy? [RAPORT]
-
Hortimex: Wiele przedsiębiorstw może rozważać sprzedaż firm
-
Czy konsolidacja branży spożywczej przyspieszy?
-
Nowy fundusz Orlenu już przejmuje. Ma być największy w Polsce
-
Mid Europa Partners: Najpierw zainwestowali w Żabkę, teraz kupili Carrefoura. Kim są?
-
Hortimex: Wszyscy podnoszą ceny. Jednak dzisiaj najważniejsza jest dostępność towarów
- Transport zboża z Ukrainy. Trudne "wąskie gardła"
- Firmy spożywcze i handlowe w I półroczu: przejęcia, inflacja, wojna
komentarze (0)