Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Internetowe FRSiH: Sukcesje w branży spożywczej. Jeśli nie teraz to kiedy?

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 06-11-2020, 11:10
Sukcesje będą w czasach pandemii jeszcze silniejszym powodem w różnych segmentach rynku do przejmowania biznesu, czy sprzedaży firm i transakcji konsolidacyjnych, a dobre firmy z dobrymi aktywami zawsze znajdą nabywców. Sukcesje powinny teraz przyspieszyć – ocenili uczestnicy debaty „2020 – rok zmian czy stagnacji? Nowy impuls w konsolidacji branży spożywczej” w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Internetowe FRSiH: Sukcesje w branży spożywczej. Jeśli nie teraz to kiedy?
Uczestnicy debaty zatytułowanej „2020 – rok zmian czy stagnacji? Nowy impuls w konsolidacji branży spożywczej” Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu fot. portalspozywczy.pl

- W ubiegłym roku minęło 30 lat od transformacji, kiedy wiele osób zakładało swoje biznesy. Sukcesje będą teraz jeszcze bardziej motywem przewodnim w różnych segmentach rynku do sprzedaży firm i transakcji konsolidacyjnych. Pandemia to kryzys, który właściciele przechodzą w stresie, a to ma dwa oblicza: biznesowe oraz oblicze czysto osobiste, zdrowotne. Nie jesteśmy jeszcze w połowie pandemii, a osoby w wieku starszym są w grupie ryzyka, więc teraz nakładają się na siebie te dwa czynniki, a także długa droga przed nami do wyjścia z tego kryzysu. I to przyspiesza myślenie o kwestiach sukcesyjnych. Natomiast w przypadku, gdy nie ma sukcesorów,  to jest to bodziec nie tylko do myślenia, ale wręcz do działania – mówił Piotr Grauer, dyrektor, Deal Advisory, Zespół Fuzji i Przejęć KPMG.  

- Jednak problem tkwi w tym, że firmy prywatne bardzo często nie są przygotowane do procesu sprzedaży z różnych względów: braku profesjonalizacji firmy w aspektach kadrowych, systemach raportowania, strukturach finansowo-księgowych, braku struktur prawnych przygotowanych pod transakcje. W efekcie, jeśli ktoś zaczyna o tym myśleć, to trwa to przynajmniej dwa lata, a nie jest to sprzedaż od razu, tu i teraz - dodał.

- Sukcesja nie jest tematem nowym i wydaje mi się, że dobre firmy i dobre, mocne aktywa pozostają dobrymi aktywami bez względu na sytuację. I jeśli w takich firmach nie ma sukcesji, a właściciele dochodzą do wniosków, że warto ją sprzedać, to - jeśli jest to przemyślane - zarówno w dobie kryzysu jak i poza kryzysem, taka firma znajdzie swoich partnerów za przyzwoitą cenę – mówił z kolei Marcin Czarnecki, prezes zarządu ProteinRise Sp. z o.o.

Podobne zdanie wyraził Bogusław Kowalski, prezes Grupy Graal mówiąc o sukcesji. – Kryzys jest obrazkiem tego jak dobrze radzimy sobie w ogóle, bo kryzys zmusza nas do większego wysiłku i szukania niekonwencjonalnych rozwiązań i te firmy, które potrafią sobie radzić w kryzysie będą rozwijały się także po kryzysie – wskazał prezes Graala.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!