Partner portalu
partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Jak utrzymać wysoką pozycję polskiej żywności na rynkach zagranicznych?

Dla odbudowy eksportu żywności w nowej sytuacji potrzebne są kompleksowe działania – mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, analityk zespołu foresightu gospodarczego, Polski Instytut Ekonomiczny.

Jak utrzymać wysoką pozycję polskiej żywności na rynkach zagranicznych?
Urszula Kłosiewicz-Górecka, fot. Żelazna Studio

Autor: Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl
Data: 09-07-2020, 10:21

– Przed epidemią Polska szybko zbliżała się do dziesiątego miejsca na liście największych eksporterów żywności na świecie. Obecnie, trudno ocenić naszą sytuację w eksporcie, bo wyniki handlu zagranicznego są prezentowane z dwu-, trzymiesięcznym opóźnieniem – mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, analityk zespołu foresightu gospodarczego, Polski Instytut Ekonomiczny.

– Z badania koniunktury GUS, który co miesiąc pyta producentów o zamówienia i sytuację finansową, prognozy dla eksportu żywności nie są złe, choć raczej nie uda się szybko odbudować po mocnym spadku. Przewiduje się, że odbicie i powrót do przedkryzysowej ścieżki nastąpi na przełomie lat 2021 i 2022 r. Najbardziej wrażliwe na wahania koniunktury okazało się surowe mięso, dużo mniej narażone na spadek zamówień były wyroby gotowe, ryby, nabiał, zboża – dodaje.

– Dla odbudowy eksportu żywności w nowej sytuacji potrzebne są kompleksowe działania. I tak, niezbędna jest pomoc państwa w zakresie dokończenia procedur uzgodnień świadectw weterynaryjnych w tych krajach, w których proces ten nie został zakończony. Nie tylko po to, aby ochronić się przed koronawirusem, ale także by zachować wiarygodność w oczach zagranicznych kontrahentów – tłumaczy ekspertka.

Podkreśla, że epidemia w kontekście rynków eksportowych uświadomiła konieczność dywersyfikacji oferty, co powinno chronić firmy przed ewentualnymi sytuacjami kryzysowymi i ułatwiać utrzymanie rynków eksportowych.

– Nieprzewidywane zdarzenia i duża dynamika zmian w otoczeniu przedsiębiorstwa sprawiają, że eksportujące firmy przemysłu spożywczego, muszą mieć silne profesjonalne wsparcie informacyjno-analityczne w zakresie warunków funkcjonowania na rynkach zagranicznych. Zwłaszcza tam, gdzie do tej pory eksport był niewielki, a klienci nie są dostatecznie poznani. Ponadto, wobec odwołania wielu imprez targowych, konieczne jest poszukanie nowych sposobów promocji i kanałów dotarcia do odbiorców – uważa przedstawicielka Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

– Pandemia w handlu produktami rolnymi oraz rolno-spożywczymi zmieniła zasady konkurencji i do ekspansji eksportowej trzeba być dobrze przygotowanym. Aby małe i średnie przedsiębiorstwa z branży spożywczej mogły myśleć o eksporcie swoich produktów, konieczne jest wsparcie finansowe w postaci niskooprocentowanych pożyczek lub kredytów z gwarancją rządu. Niezbędna jest także atrakcyjna oferta ubezpieczeniowa na rynkach eksportowych. Ponadto, ciągle jeszcze rozbudowana procedura administracyjno-eksportowa sprawia, że warunki konkurowania polskich MŚP na rynkach zagranicznych są gorsze w porównaniu z tymi, jakie mają firmy z innych krajów – podkreśla.

– Dylematy, z którymi mierzą się rodzime firmy branży rolno-spożywczej, to sygnał ostrzegawczy wskazujący na konieczność uruchomienia szybkich kompleksowych działań, pozwalających stworzyć nowe szanse na rozwój branży rolno-spożywczej w Polsce i utrzymać wysoką pozycję polskiej żywności na rynkach zagranicznych – podsumowuje dr Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Urszula Kłosiewicz-Górecka RSS ALERT    /    PIE RSS ALERT    /    Polski Instytutu Ekonomiczny RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT    /    żywność RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.216.134.176
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!