Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Jakie były najciekawsze wydarzenia branży spożywczej i handlowej w lutym?

W lutym branża szeroko komentowała skutki ewentualnego wprowadzenia podatku od reklam, sporze o promocję mięsa i nabiału, rekordowe wyniki polskiego eksport żywności oraz plany inwestycyjne firm.

Jakie były najciekawsze wydarzenia branży spożywczej i handlowej w lutym?
Najciekawsze wydarzenia branży spożywczej i handlowej w lutym?; fot. unsplash.com

Autor: Paulina Piwowarek, www.portalspozywczy.pl
Data: 01-03-2021, 15:01

Zobacz cały artykuł: 9 najważniejszych wydarzeń w branży rolno-spożywczej i handlowej w lutym

Podatek od reklam rozgrzał całą Polskę

Swój głos oburzenia dołożyła także branża spożywcza. To oczywiste, nowy podatek to newralgiczna kwestia dla całej branży producentów żywności i napojów. Jeśli media zostaną opodatkowane to zapewne wpłynie to na korektę ich cenników reklamowych. Większe wydatki na reklamę na pewno odbiją się na kondycji firm i - czego można spodziewać się choćby po wprowadzeniu podatku cukrowego - przeniesie się na konsumentów w postaci podwyżek cen. Dodatkowo reklamowanie się może stać się luksusem dla małych i średnich firm, dla których i tak promocja bywa niekiedy sporym wyzwaniem finansowym. 

Co ciekawe w ustawie zawarto zapis, który uderzy w konkretne branże. - W katalogu tym uwzględniono: produkty lecznicze, suplementy diety, wyroby medyczne i napoje z dodatkiem substancji o właściwościach słodzących – art. 10 ust. 2 projektu” – podano w uzasadnieniu do projektu ustawy. W ustawie przedstawiono specjalne zasady dotyczące opłat za reklamy wskazanych produktów. Branża napojów nie kryje zaskoczenia zwłaszcza, że od 1 stycznia br. zmaga się z wprowadzeniem podatku cukrowego.

Rekord

Polska uzyskała w 2020 r. nienotowany dotychczas poziom wpływów z eksportu towarów rolno-spożywczych - 34 mld euro, o 2 mld euro więcej niż rok wcześniej - poinformował minister rolnictwa Grzegorz Puda. Minister zwrócił uwagę, że na wzrost eksportu wpływ miało wiele elementów - m.in. korzystny kurs złotego do euro i dolara, co sprzyjało konkurencyjności na rynku międzynarodowym. 

Jednak już słychać komentarze, że sytuacja może się zmienić po wprowadzeniu nowych przepisów protekcjonistycznych w Czechach. Od 2022 roku w tamtejszych sklepach będzie musiało znaleźć się co najmniej 55 proc. produktów czeskiej produkcji. Czesi są dla Polski czwartym partnerem pod względem wielkości eksportu produktów rolno-spożywczych. 

"Ideologiczny" spór

W polemice, jaka wywiązała się na łamach portalu spożywczego, Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich, zaprosił do siebie na szklankę kefiru bądź jogurtu Sylwię Spurek, europoseł do Parlamentu Europejskiego, która postuluje zakaz reklamy nabiału i mięsa. Sylwia Spurek przyjęła zaproszenie prezesa Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich. Zaznaczyła jednak, że przyjdzie z zamiennikiem mleka, a także z konkretnym tematem rozmowy. Europosłanka chce wprowadzenia tzw. "piątki dla roślin".

To wywołało spór o weganizm. - Lewicowe koncepcje eliminacji produktów odzwierzęcych z diety są elementem ideologii, która na zachodzie staje się bardzo modna - mówił w Polskim Radiu 24 minister rolnictwa Grzegorz Puda.

Inwestycje

W lutym duże inwestycje w Polsce ogłosili m.in.: producent kaw Instanta, Mlekpol, Vollmart. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

zamienniki mięsa RSS ALERT    /    Instanta RSS ALERT    /    podatek od reklam RSS ALERT    /    Mlekpol RSS ALERT    /    eksport żywności RSS ALERT    /    Vollmart RSS ALERT    /    roślinne zamienniki nabiału RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.174.50
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!