Partner portalu
partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Japonia – perspektywiczny rynek dla polskich producentów żywności (obszerny wywiad)

Strona 2 z 8


Autor: Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl
Data: 25-09-2017, 09:44

Wszystkie pozataryfowe normy handlowe będą ujednolicane. To jest bardzo długi proces, w którym muszą uczestniczyć również producenci. Oni muszą dostarczyć bardzo jasnych wytycznych – jakie będą te normy. Musi do tego powstać instytucja sprawdzająca, by producent, który wysyła produkty do Japonii, po obu stronach był wiarygodny i żeby było zaufanie, że rzeczywiście normy są spełnione. Chodzi o to, aby np. polski producent mleka w proszku (to jest jeden z głównych produktów z Polski wysyłanych dzisiaj do Japonii), który wysyła swoje mleko i ma spełnione wszystkie normy UE i Polski, nie musiał w Japonii przechodzić jeszcze raz przez procedurę sprawdzania norm. To dotyczy bardzo wielu produktów, ponieważ w rolnictwie jest wiele ograniczeń. I to na pewno będzie jeden z najistotniejszych elementów pracy nad umową UE-Japonia. 

Eksperci wskazują, że wiele jest jeszcze do zrobienia w kwestii wzajemnego uznania przez Japonię i WHO dodatków do żywności i substancji spożywczych. 

Tak, dlatego, że istnieją substancje, które są dopuszczone w Unii, a nie są dopuszczone w Japonii. Tu również chodzi o specyfikę rynku i o to, że jeżeli wprowadza się takie ograniczenia, to należy doprowadzić do tego, żeby były one takie same. Aby te same produkty były zabronione i w UE i w Japonii.

Szczegóły umowy nie dotyczą tylko ceł i ograniczeń pozataryfowych, ale również ogromnej liczby innych kwestii – ochrony danych osobowych, ograniczeń w transporcie, regulacji dotyczących pracowników delegowanych, usług finansowych. Dlatego jest to naprawdę wielkie przedsięwzięcie.

Nasze uczestnictwo w UE kojarzy się nam głównie z funduszami europejskimi, podróżami bez paszportów oraz z programami edukacyjnymi typu Erasmus. Ale warto zauważyć, że Unia zdjęła z nas ogromne obciążenia także w innych sprawach – między innymi dba o to, aby nasze interesy handlowe były dobrze chronione i reprezentowane. Gdybyśmy sami prowadzili negocjacje z poszczególnymi krajami – Chinami, Japonią czy USA, nasza pozycja byłaby dużo słabsza. Miejmy na uwadze, że możliwość wejścia na unijny rynek jest dla Japonii atrakcyjna, ale gdyby dotyczyło to tylko Polski, możliwości zawarcia dobrej umowy, która dawałaby szanse wzrostu naszego eksportu, byłyby dużo mniejsze. Trzeba zdawać sobie z tego sprawę, że nasze członkostwo w UE powoduje, iż jesteśmy traktowani jako poważny partner. 

Jak obecnie wygląda japońska gospodarka, jeśli chodzi o przemysł spożywczy i handel?  

Struktura przemysłu spożywczego w Japonii zmienia się, ale bardzo powoli. Japonia jest odległym rynkiem, chociaż odległość skróciła się trochę ze względu na bezpośrednie połączenia. Wbrew pozorom, ważna jest możliwość lotu do Tokio bez przesiadek. Dotyczy to bowiem także transportu cargo, czyli produktów wymagających szybkiego przeniesienia.

więcej informacji:

Japonia RSS ALERT    /    umowa handlowa UE-Japonia RSS ALERT    /    Henryka Bochniarz RSS ALERT    /    Konfederacja Lewiatan RSS ALERT    /    handel międzynarodowy RSS ALERT    /    producenci żywności RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT    /    eksport produktów spożywczych RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.235.23
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!