Jedna czwarta firm rodzinnych obawia się nowych graczy na rynku
Jedna czwarta firm rodzinnych z regionu Europy, w tym z Polski, a także Bliskiego Wschodu i Afryki spodziewa się, że straci udział w rynku na rzecz nowych graczy - wskazują autorzy raportu firmy doradczej Deloitte.

Jak wynika z raportu "NextGen 2017. Prowadzenie rodzinnej firmy w nieprzewidywalnym środowisku przełomowych zmian", przygotowanego przez Deloitte, prawie połowa firm rodzinnych doświadczyła przełomowych zmian na rynku, a 47 proc. spodziewa się, że pojawią się one w najbliższych 3-5 latach. Jedna czwarta respondentów spodziewa się, że straci w ich wyniku udziały w rynku na rzecz nowych graczy.
Przyczyną przełomowych zmian są, jak wskazano w raporcie, zmieniające się preferencje konsumentów (61 proc.), zmiany ekonomiczne (63 proc.) i technologiczne (54 proc.). Na transformację w firmach rodzinnych lepiej przygotowani czują się "sukcesorzy niż ich poprzednicy" - wskazano w badaniu.
Jak pokazuje badanie, większość firm rodzinnych przygotowuje się do ewentualnych zmian. 63 proc. respondentów przyznało, że uwzględnia taki "przełom" w swoich planach strategicznych. Nie przygotowuje się do tego 27 proc. badanych firm, a 10 proc. przedsiębiorstw nie ma nawet planu strategicznego na wypadek zmian.
"Po części jest to problem pokoleniowy. Liderzy starszej daty na ogół rzadziej uwzględniają przełom w swoim planie strategicznym. Są oni często założycielami, którzy bardzo ryzykowali, aby osiągnąć obecną pozycję. I chociaż nie jest prawdą, że planowanie strategiczne nie miało znaczenia przy budowaniu ich działalności, jednak było ono prowadzone "ad hoc", gdy pojawiły się konkretne możliwości. Potrzeba formalnego planowania swoich działań z wyprzedzeniem jest przez liderów ze starszego pokolenia często uważana za niepotrzebną" - wyjaśnił, cytowany w komunikacie, Adam Chróścielewski z Deloitte.
Z badania wynika, że ponad 80 proc. respondentów uważa, że kultura firmy rodzinnej zachęca do innowacji i sprzyja powstawaniu nowych pomysłów. Zdaniem ok. 86 proc. zmiany oznaczają nowe możliwości i są ważną częścią ich planów strategicznych.
Ponadto, 84 proc. respondentów zgodziło się z poglądem, że firmy rodzinne są w stanie dostosowywać się do rynku i się zmieniać. Taki sam odsetek badanych wskazał, że ma jasną wizję kierunku rozwoju swoich branż, rynków i przedsiębiorstw w perspektywie najbliższych 5-10 lat.
W opinii ankietowanych firmy rodzinne cechuje m.in. elastyczność i umiejętność szybkiego podejmowania decyzji. Jak podkreślono w raporcie, firmy te potrafią skoncentrować się na realizacji długoterminowych celów, co pomaga im unikać wielu biznesowych błędów. Także wartości rodzinne są pozytywnymi czynnikami, które pomagają firmom rodzinnym utrzymać się na rynku i przetrwać wiele trudnych momentów.
