Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Kod kreskowy ma już 50 lat

50 lat temu narodził się kod kreskowy i zapisany w nim numer GTIN – Globalny Numer Jednostki Handlowej. Dźwięk „bip” przy skanowaniu produktów towarzyszy nam już zatem od pół wieku.

Kod kreskowy ma już 50 lat
Kod kreskowy ma już 50 lat

Autor: portalspożywczy.pl
Data: 02-04-2021, 13:47

Numer GTIN, zapisany w postaci kodu kreskowego (np. EAN-13), umożliwia unikalną identyfikację produktów i usprawnia ich przepływ. Dzięki GTIN można łatwiej wyceniać, zamawiać lub fakturować towar lub usługę w dowolnym punkcie łańcucha dostaw. Codziennie, na całym świecie, kod kreskowy jest skanowany ponad 6 miliardów razy!

Już w latach 50. prowadzono prace nad pierwszym amerykańskim kodem kreskowym
i zapisanym w nim kodzie produkt tzw. UPC (Uniwersalny Kod Produktu), będącym później podstawą systemu numeracji stosowanego na świecie numeru GTIN (EAN), czyli Globalnego Numeru Jednostki Handlowej. W Polsce pierwsze kody GS1 zostały wdrożone w 1990 roku, umożliwiając rozwój nowoczesnej sieci dystrybucji, a co za tym idzie – otwierając polski handel na świat.

Numer GTIN umożliwił stworzenie systemu, który nie tylko zmienił nie do poznania handel stacjonarny, detaliczny i hurtowy, ale również stał się motorem rozwoju handlu internetowego. Zapewnia on wiarygodność oraz przejrzystość informacji w łańcuchach dostaw, udostępniając jednocześnie partnerom handlowym oraz konsumentom dane potwierdzające jakość, pochodzenie oraz autentyczność produktów.

Od ponad 30 lat GTIN pomaga wdrażać organizacja GS1 Polska. Rozwiązania i standardy GS1 sprawdzają się nie tylko w handlu, ale i wielu innych obszarach działalności, jak w logistyce, transporcie czy służbie zdrowia.

W roku 2020 wzrosła liczba firm uczestniczących w GS1 Polska. Liczba aktywnych Uczestników Systemu GS1 Polska wynosi obecnie ponad 31 000 firm. Najliczniej reprezentowani są producenci, a wśród nich firmy produkujące artykuły spożywcze, wyroby z gumy i tworzyw sztucznych oraz produkty i wyroby chemiczne.

Od 50 lat staramy się wdrażać wspólne, międzynarodowe rozwiązania i mówić jednym głosem, budując globalny język biznesu. Od tego czasu wiele się zmieniło, a rola unikalnej identyfikacji i danych w transformacji cyfrowej znacząco wzrosła. Celem GS1 Polska jest wsparcie polskich przedsiębiorstw w procesie digitalizacji ich procesów biznesowych. Jesteśmy przekonani, że unikalne i wiarygodne standardy identyfikacyjne i komunikacyjne są warunkiem koniecznym dla zapewnienia interoperacyjności systemów informatycznych i tym samym fundamentem udanej transformacji cyfrowej - dr inż. Elżbieta Hałas, Członkini Zarządu GS1 Polska.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

kod kreskowy RSS ALERT    /    GS1 Polska RSS ALERT    /    Elżbieta Hałas RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.41.241
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!