Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Konsumenci i firmy obrali strategię " na przetrwanie"

Firmy minimalizują straty. Podobna postawa może przeważyć u konsumentów, którzy wobec przedłużającej się pandemii boją się utraty dochodów - informuje Biuro Inwestycji i Cykli Ekonomicznych (BIEC) publikując marcowy Wskaźnik Dobrobytu.

Konsumenci i firmy obrali strategię
Firmy i konsumenci obrali strategię " na przetrwanie"/ fot. shutterstock

Autor: PAP
Data: 19-03-2021, 12:26

W marcu Wskaźnik Dobrobytu odzwierciedlający ekonomiczną kondycję polskiego społeczeństwa pozostał na zbliżonym poziomie do wartości sprzed miesiąca - informuje BIEC.

Analitycy Biura wskazali, że po usunięciu wpływu czynnika sezonowego zarówno wielkość zatrudnienia, jak i wysokość realnych wynagrodzeń nie uległy istotnej zmianie. "Wiele wskazuje na to, że firmy obrały strategię przetrwania. Sytuacja nie pozwala im na podejmowanie decyzji istotnych z punktu widzenia ich rozwoju. Jedyne, co pozostaje to minimalizowanie strat, zarówno strat po stronie zysków, jak i po stronie pracowników. Stąd prawdopodobnie brak większych zmian w wielkości zatrudnienia i wysokości wynagrodzeń" - stwierdzono.

Zdaniem BIEC, strategia przetrwania przy jednoczesnym ograniczaniu strat może zdominować również zachowania konsumentów. "Na początku pandemii zwiększali oni swą aktywność w zaciszu domowym, co znalazło swój wyraz w zwiększonych zakupach domowego sprzętu sportowego, artykułów remontowo-budowlanych czy komputerów. Przedłużający się stan pandemii i skutki związanych z nią ograniczeń wydłużają czas niepewności, zwiększają obawy przed utratą lub co najmniej uszczupleniem dochodów, co skłania do obierania strategii przetrwania" - zauważono.

Analitycy zwrócili uwagę, że jedyną składową, która w marcu działała w kierunku wzrostu wskaźnika, była nieco niższa niż przed miesiącem inflacja. "Zważywszy jednak, że w koszyku dóbr przeciętnego Kowalskiego udział wydatków na żywność w ciągu ostatnich pięciu lat systematycznie rósł, zaś w ostatnim roku wzrost ten był wyjątkowo duży (z ok. 24 proc. w 2016 r. do blisko 28 proc. w 2020r), przeciętny konsument odczuwa raczej przyspieszony wzrost cen niż ich spowolnienie, a to znacząco obniża stan jego dobrobytu" - napisano.

Jak podaje BIEC, Wskaźnik Dobrobytu jest miarą zbliżoną do popularnych indeksów nastrojów konsumenckich. Nie powstaje jednak w oparciu o badania ankietowe, a wykorzystuje oficjalne dane dotyczące głównych czynników ekonomicznych, mających istotny wpływ na nastroje Polaków.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

BIEC RSS ALERT    /    Wskaźnik Dobrobytu RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.27.11
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!