Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Koronakryzys, a światowy Wielki Kryzys lat 30tych. Czy będzie tak samo? (analiza)

Firma Mintel opublikowała raport analizujący to, co obecnie dzieje się w gospodarce światowej w porównaniu do czasów Wielkiego Kryzysu lat 30tych. Firma bierze pod uwagę m.in. wskaźniki gospodarcze, które będą odgrywać rolę w przewidywaniu zachowań i wydatków konsumentów w nadchodzących miesiącach i latach.

Koronakryzys, a światowy Wielki Kryzys lat 30tych. Czy będzie tak samo? (analiza)
Światowy Wielki Kryzys (1929–1933) to największy kryzys gospodarczy w historii fot. Shutterstock

Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
Data: 11-05-2020, 12:05

Podczas, gdy gospodarka jest zarówno obecnie jak i w tamtych latach w fazie spadków, to czynniki prowadzące do ostatniej recesji, czasu jej trwania oraz wpływu na konsumentów są - i będą - tym razem zupełnie inne niż podczas światowego Wielkiego Kryzysu, który trwał cztery lata, a w Polsce nawet 6-7 lat.

Tym razem jest inaczej?

Na Wielki Kryzys ogromny wpływ miały przede wszystkim problemy w branży budowlanej/mieszkaniowej oraz bankowej. Obecny 'koronakryzys" wymknął się spod kontroli człowieka i jak na razie nie jesteśmy w stanie rozwiązać tego problemu. Jednak dzisiejszy system finansowy ma zdrowe fundamenty, a ludzie są bardzo świadomi konsekwencji gospodarczych i ekonomicznych. A ze względu na wpływ pandemii na styl życia i gwałtowny wzrost liczby bezrobotnych konsumenci przyjęli bardzo konserwatywne zachowania.

- W miarę jak COVID-19 ma coraz większy wpływ na gospodarkę, Amerykanie coraz bardziej martwią się nie tylko bezpośrednio o zdrowie i zmiany stylu życia, ale także muszą stawić czoła obawom dotyczącym ich długoterminowej kondycji finansowej - mówi Fiona O’Donnell, dyrektor Mintel Reports US.

- Można oczekiwać, że konsumenci przewartościują swój styl życia i ograniczą mniej potrzebne wydatki. Ponieważ ożywienie gospodarcze zależy od ograniczenia rozwoju COVID-19, zaufanie konsumentów wyhamuje, a w kolejnych miesiącach tego roku ostro spadnie – dodaje.

Wzory zachowań i wydatków konsumentów

Badania Mintela obejmujące też recesję z lat 2007-2009 oraz kolejne lata sugerują, że są cztery wskaźniki ekonomiczne, które odgrywają szczególnie ważną rolę w przewidywaniu wzorców zachowań i wydatków konsumenckich: bezrobocie, zaufanie konsumentów, dochody oraz stopa oszczędności.

Niewiele czynników wpływa na optymizm konsumentów tak jak stopa bezrobocia. Konsumenci bardzo często ograniczają wydatki, gdy stopa bezrobocia rośnie, a dzieje się tak z powodu obaw o swoje własne perspektywy pracy, a także o pracę najbliższych. Ważna jest zatem obserwacja nastrojów konsumentów, ponieważ wraz ze spadkiem zaufania dochodzi do ograniczania wydatków.

- Mniej pracujących Amerykanów oznacza mniejsze wydatki konsumentów i skupienie się na najpilniejszych potrzebach. To pogorszenie koniunktury zapowiada zmianę priorytetów konsumentów po okresie restrykcji. Zmianie ulegnie też postrzeganie wartości, a konsumenci będą zadawać sobie pytanie, czy produkty premium – te o w wyższych cenach - warte są poniesienia tych dodatkowych kosztów – mówi Fiona O’Donnell.

więcej informacji:

gospodarka RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    polska gospodarka RSS ALERT    /    gospodarka światowa RSS ALERT    /    USA RSS ALERT    /    konsumenci RSS ALERT    /    zachowania konsumentów RSS ALERT    /    Mintel RSS ALERT    /    Fiona O'Donnell RSS ALERT    /    kryzys gospodarczy RSS ALERT    /    koronakryzys RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    wydatki konsumentów RSS ALERT    /    preferencje konsumenckie RSS ALERT    /    restauracje RSS ALERT    /    HoReCa RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.132.33
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!