KOWR promuje za granicą polską żywność
Pomimo pandemii koronawirusa, KOWR promuje polską żywność na rynkach zagranicznych. Odbywa się to poprzez, m.in. udział w wirtualnych targach, misjach handlowych oraz spotkaniach z zagranicznymi kontrahentami - poinformował PAP z-ca dyrektora generalnego KOWR Marcin Wroński.

Wiceszef Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa zaznaczył, że jednym z ustawowych zadań tej instytucji jest "wspieranie rozwoju polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych oraz promocja polskiej żywności". KOWR jest główną instytucją wdrażającą instrumenty polityki promocji w sektorze rolno-spożywczym, które zostały zawarte w Strategii Promocji Żywności Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi - podkreślił.
Za granicą marka polskich produktów jest budowana pod wspólnym znakiem "Polska smakuje"/"Poland tastes good".
Dyrektor Wroński przyznał, że pandemia COVID-19 utrudniła przeprowadzenie zaplanowanych działań i wpłynęła na zmianę sposobu promocji. Wiele imprez targowych zostało odwołanych, kontakty bezpośrednie często były niemożliwe, m.in. z powodu wprowadzania kwarantanny. W tej sytuacji działania miały raczej charakter informacyjny i odbywały się poprzez polskie placówki dyplomatyczne, do których docierały informacje nt. możliwości eksportu danych produktów z Polski.
W na początku 2020 r. Polska uczestniczyła w czterech imprezach wystawienniczych - w targach Gruene Woche w Berlinie; słodyczy i przekąsek (ISM) w Kolonii; żywności ekologicznej Biofach w Norymberdze oraz Gulfood w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Pozostałe z zaplanowanych targów zostały odwołane lub przełożone, niektóre z imprez wystawienniczych udało się przeprowadzić na mniejszą skalę. Polska żywność, dostarczona z kraju, została tam zaprezentowana na stoiskach zorganizowanych przez KOWR przy wsparciu przez placówki dyplomatyczne.
W sumie w 2020 r. KOWR był zaangażowany, m.in. w realizację wirtualnych wydarzeń biznesowych, szkoleń oraz webinariów i innych działań informacyjno-promocyjnych, które odbywają się podczas wydarzeń międzynarodowych. Wymienione działania dotyczyły rynków: Indonezji, Singapuru, Indii, Chin, Senegalu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Niemiec, Czech oraz Estonii - wyliczał Wroński.
Plan zagranicznych działań promocyjnych KOWR na 2021 r. uwzględnia ich kontynuację na dotychczasowych ważnych dla naszego kraju rynkach. Dobór rynków zagranicznych opiera się na analizie ich potencjału importowego oraz propozycji składanych przez współpracujących z KOWR przedsiębiorców - wyjaśnił wiceszef KOWR.
Na ten rok został zaplanowany udział KOWR w targach w: Niemczech, Szwecji, Niderlandach, Republice Czeskiej, Serbii, Izraelu, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Chinach, Tajwanie, Indiach, Japonii, Korei Południowej, Wietnamie i Singapurze. Rozważane są również działania promocyjne na innych perspektywicznych rynkach. Lista krajów jest weryfikowana i dostosowywana do aktualnych potrzeb.
