• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Kryzys bije w nasze firmy

Na prośbę Gazety Wyborczej Krajowa Izba Gospodarcza zbadała, jak bardzo kryzys dał się we znaki polskim firmom. Izba przepytała 200 dużych i małych przedsiębiorstw. Z badania wynika, że ostatnie trzy miesiące były bardzo ciężkie dla przedsiębiorców. Firmy szykują się do zwolnień i zapowiadają, że nie poradzą sobie z wykorzystaniem unijnych funduszy - czytamy w Gazecie Wyborczej.
  • Autor: Gazeta Wyborcza
  • Data: 22-12-2008, 10:52
Kryzys bije w nasze firmy

- Firmy wyraźnie już widzą spadek zainteresowania ich produktami i usługami - mówi Mieczysław Bąk z KIG. Prawie 60 proc. przedsiębiorstw ma mniej zamówień niż przed wybuchem kryzysu. Średnio zamówienia spadły o jedną trzecią, jednak niektóre firmy straciły nawet 90 proc. odbiorców!

Problem dotyka większości branż. Firma Praxis z Katowic specjalizuje się w szkoleniach biznesowych. Od października ubyło jej połowy zamówień. - Kiedy firmy mają mało pieniędzy albo obawiają się, że będą ich mieć mniej, przestają inwestować w ludzi - tłumaczy właścicielka Praxisu Dorota Bienicewicz-Krasek.

Firma Albox z Gliwic produkuje elementy drewniane. W ciągu ostatnich trzech miesięcy straciła 5 proc. zamówień. - Myślę, że w ciągu dwóch lat popyt zmniejszy się nawet o połowę - mówi Armand Buchta, dyrektor zarządu.

Firma szuka więc oszczędności - ogranicza inwestycje i rozważa zwolnienie części załogi.

Albox, podobnie jak prawie 60 proc. badanych firm, ucierpiał ostatnio także z powodu dużych wahań kursu złotego. Słabszy złoty to droższe importowane towary. Z kolei odwrotna sytuacja uderza w eksporterów, których produkty przestają być atrakcyjne cenowo za granicą.

Kurs złotego śnił się po nocach np. szefom firmy Cezex, która sprowadza do Polski papier. Klienci Cezeksu to drukarnie, wydawnictwa, agencje reklamowe i biura. Kiedy kurs euro jest bardzo wysoki, firma płaci drożej za surowiec, więc i swoim klientom dyktuje wyższe ceny.

Dodatkowo przez kryzys wiele przedsiębiorstw tnie wydatki na marketing. Dla Cezeksu oznacza to mniejsze zamówienia od branży reklamowej. Firma będzie więc zwalniać pracowników i ograniczać inwestycje.

W najbliższym czasie zwolnienia planuje co piąta firma. - Ale ciągle jest wiele takich, które zapowiadają szukanie nowych rynków i nowych produktów - pociesza Bąk.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!