Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Kryzys jednak dotarł do sektora rolno-spożywczego

Kryzys ekonomiczny nie oszczędził całkowicie sektora rolno-spożywczego. Konsumenci, którzy boleśnie odczuli znaczne osłabienie swojej siły nabywczej, zwrócili się ku tańszym elementom oferty i produktom sprzedawanym przez sklepy pod własną marką - podaje w analizie Euler Hermes.

Kryzys jednak dotarł do sektora rolno-spożywczego

Badanie przeprowadzone przez PricewaterhouseCoopers wśród wielu dużych firm spożywczych potwierdziło odporność sektora na kryzys, wynikającą z jego mniej cyklicznego charakteru. Rentowność firm objętych badaniem spadła średnio o około jedną czwartą, tymczasem w innych sektorach marże zostały obcięte mniej więcej o połowę.

Piwa, napoje bezalkoholowe i czekolada - sektory zazwyczaj charakteryzujące się wysoką rentownością - nadal stanowią cel prób przejęcia. Po tym, jak InBev zapłacił gigantyczną cenę za koncern piwowarski Anheuser-Busch, japońska firma Suntory zgodziła się przejąć firmę Orangina Schweppes za 2,6 miliarda euro. Kraft, którego wyniki sprzedaży są słabe pomimo dużych kampanii marketingowych i reklamowych, próbuje przejąć Cadbury za 17 mld dolarów. Hershey Chocolate, firma wielkościowo podobna do Cadbury, najwyraźniej również rozważała fuzję ze swoim brytyjskim odpowiednikiem.

Wpływ, jaki recesja wywarła na sektor, różni się w zależności od kraju i uzależniony jest od zwyczajów żywieniowych mieszkańców oraz struktury udziałów, jakie w rynku danego kraju mają sprzedawcy detaliczni, sklepy dyskontowe typu "hard" i duże supermarkety. Nie mogąc ograniczyć kupowanej żywności pod względem ilościowym, tak jak ma to miejsce z innymi towarami, konsumenci stali się bardziej wyczuleni na ceny, nie zastanawiając się jednak na razie nad spadkiem jakości.

Taka postawa ma - i będzie mieć nadal - negatywny wpływ na sprzedaż produktów, których stosunek wartości do ceny nie został wystarczająco podkreślony. W tym kontekście duże firmy eksportowe umacniają swoją strategię polegającą na zwiększaniu sprzedaży na te rynki zagraniczne, które nie zostały jeszcze spenetrowane przez duże marki. Starają się również ograniczyć wpływ presji na marże wywieranej przez największych dystrybutorów. Składający się z niezliczonych małych i średnich przedsiębiorstw sektor rolno-spożywczy charakteryzuje się deflacją cen sprzedaży, zmiennością cen towarów i - w przypadku wielu firm - brakiem środków finansowych.

To wszystko razem wpływa na dużą liczbę fuzji i przejęć. Wiele takich firm znalazło się teraz na celowniku, a biorąc pod uwagę niewielką rentowność wielu z nich, osiągnięcie konkurencyjności poprzez koncentrację staje się konieczne.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Euler Hermes RSS ALERT    /    PricewaterhouseCoopers RSS ALERT    /    żywność RSS ALERT    /    kryzys finansowy RSS ALERT    /    kryzys gospodarczy RSS ALERT    /    przemysł spożywczy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.75.30
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!