Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Które trendy zyskują, a które sektory tracą na pandemii - według analityków Pekao

Paweł Kowalski oraz Krzysztof Mrówczyński z Banku Pekao S.A., współautorzy raportu „Czas na ekspansję 2.0. Dotychczasowy model rozwoju krajowej branży spożywczej pod rosnącą presją” wskazują 5 trendów na rynku FMCG, które rosną na znaczeniu w dobie koronawirusa oraz 5 branż, które najmocniej ucierpiały na skutek pandemii.



Które trendy zyskują, a które sektory tracą na pandemii - według analityków Pekao
Na zdjeciu Paweł Kowalski oraz Krzysztof Mrówczyński z Banku Pekao S.A., współautorzy raportu „Czas na ekspansję 2.0. Dotychczasowy model rozwoju krajowej branży spożywczej pod rosnącą presją”

Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 23-11-2020, 09:40

5 trendów na rynku FMCG, które rosną na znaczeniu w dobie koronawirusa wg Pekao

1. Wzrost udziału e-commerce w zakupach FMCG

2. „Przymusowy” powrót do gotowania w domu

3. Wzrost zainteresowania żywnością „zdrową” (bio, eko) i lokalną (krajowe produkty vs. importowane)

4. Spadek udziału hipermarketów w sprzedaży na rzecz mniejszych, „lokalnych” sklepów (dyskonty, supermarkety, convenience, sklepy osiedlowe)

5. Zwiększona zmienność nawyków zakupowych (struktura produktów, natężenie sprzedaży) pod wpływem zmian sytuacji pandemicznej, wymagająca wyższej elastyczności dostawców

5 branż, które najmocniej ucierpiały na skutek pandemii wg Pekao

O ile sektor rolno-spożywczy względnie dobrze radzi sobie z pandemią na poziomie zagregowanym, o tyle sytuacja wewnątrz branży jest jednak silnie zróżnicowana. Choć część jej segmentów nawet przejściowo zyskała na wzroście popytu na żywność trwałą (np. produkcja kasz, makaronów, mąki itp.), o tyle kryzys wywarł negatywny wpływ na szereg działalności – zwłaszcza tych o silnym udziale kanału HoReCa w strukturze popytu. Większość z tych segmentów jest przy tym mocno uzależniona od eksportu, co oznacza, że wpływ na ich sprzedaż miało „zamrożenie” w okresie lockdownu nie tylko krajowej, lecz niemal całej unijnej branży gastronomicznej.

Wymienić tu można przede wszystkim branżę mięsną, w tym zwłaszcza produkcję wołowiny (zdecydowana większość mięsa przeznaczona na eksport przy bardzo niskiej konsumpcji w kraju) oraz drobiu (model rozwojowy od dawna oparty na szybkim wzroście wolumenów eksportu do Europy Zachodniej oraz znaczna nadprodukcja w stosunku do krajowych potrzeb). Odcięcie popytu branży HoReCa skutkowało obniżeniem wartości eksportu mięsa w 2Q20 o 15% r/r., a spadek zagregowanego zysku netto branży drobiarskiej w całym 1H20 wyniósł aż ponad 30% r/r. Czynnikiem dotkliwie obniżającym rentowność w całej branży mięsnej jest spadek cen na rynku unijnym, będący pochodną występującej nadpodaży. Innymi segmentami silnie dotkniętymi przez osłabienie sprzedaży eksportowej były np. przetwórstwo ryb czy ziemniaków.

Z kolei „zamrożenie” krajowego sektora HoReCa odbiło się na wynikach branży napojowej, która w 2Q20 zanotowała wyraźny spadek produkcji (-8% r/r), a w całym 1H20 jej zagregowany zysk obniżył się o 16% r/r. Innym obszarem mocno dotkniętym przez pandemię i związany z tym social distancing była branża piekarnicza, która w momencie eskalacji pandemii cierpi z powodu słabszego popytu na świeżą żywność.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Paweł Kowalski RSS ALERT    /    Krzysztof Mrówczyński RSS ALERT    /    Bank Pekao RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    eksport żywności RSS ALERT    /    FMCG RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.236.140
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!