Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Lewiatan: Innowacje pomagają firmom przetrwać kryzys

Ponad 80 proc. firm różnej wielkości i z różnych branż twierdzi, że przetrwało kryzys, a nawet zwiększyło obroty dzięki wprowadzonym innowacjom zarówno technologicznym, jak i związanym z organizacją pracy oraz marketingiem - wynika z badania przeprowadzonego przez PKPP Lewiatan i BRE.

Wnioski z ankiety, na którą odpowiedziały 82 firmy zostały zaprezentowane na wtorkowej konferencji prasowej. Według ekspertów PKPP Lewiatan wskazują one, że w Polsce byłoby więcej firm inwestujących w innowacje, gdyby mogły one korzystać ze specjalnych ulg podatkowych, preferencyjnych kredytów czy ułatwień w dostępie do środków unijnych. Obecnie, według danych GUS, jest ich tylko ok. 20 proc.

"Za szczególnie interesujące należy uznać to, że na innowacje jako sposób na przetrwanie kryzysu gospodarczego wskazało aż 21 proc. pytanych firm zajmujących się eksportem, podczas gdy to właśnie eksporterzy stanowią największy odsetek firm, które w kryzysie poniosły największe straty" - powiedziała ekspertka Lewiatana Małgorzata Krzysztoszek.

Z badania wynika, że o ile w I połowie 2009 r. tylko 17 proc. pytanych przedsiębiorstw zanotowało wzrost sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu 2008 r., to wśród firm innowacyjnych było ich 48 proc. Największy wzrost zanotowały firmy małe i duże, w najmniejszym średnie.

Zdaniem członka zarządu BRE Banku Przemysława Gdańskiego wynika to z tego, że małe firmy nie korzystały z opcji walutowych i nie poniosły w związku z tym strat; duże zaś stosunkowo dobrze sobie z tym problemem poradziły. "Najbardziej straciły na opcjach przedsiębiorstwa średniej wielkości i to właśnie one wykazały najmniejsze zyski mimo wprowadzenia innowacji" - dodał.

Badanie pokazuje, że dzięki innowacyjności w 61 proc. pytanych firm poprawiła się ich konkurencyjna pozycja na rynku, w 41 proc. - jakość produktów; 29 proc. odnotowało wzrost liczby klientów, a 23 proc. poprawiło jakość swoich usług.

Zdaniem Krzysztoszek szczególnie ważne jest to, że ok. 50 proc. firm innowacyjnych planuje inwestycje także w 2010 r. "Ponad 66 proc. podmiotów, które zainwestowały w nowe technologie, nowoczesną organizację, czy marketing twierdzi, że w przyszłym roku ich zyski wzrosną, zaś 65 proc. deklaruje wprowadzenie na rynek nowych produktów" - dodała.

"Polskie firmy zaczynają dostrzegać, że opłacają im się inwestycje nie tylko związane z nowymi produktami czy usługami, lecz także te dotyczące organizacji pracy oraz marketingu i reklamy. Podkreślają, że jeżeli innowacje dotyczyły tylko technologii, to ich efekty były mniejsze niż wtedy, gdy jednocześnie usprawniały organizację i promocję firmy" - powiedziała Krzysztoszek.

więcej informacji:

Lewiatan RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.184.78
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!