Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Lewiatan: wskaźnik mierzący optymizm przedsiębiorców spada kolejny miesiąc

Wskaźnik mierzący optymizm przedsiębiorców spada już kolejny miesiąc z rzędu, ale przewaga pesymistów pozostaje nieznaczna - uważa ekspertka Lewiatana Sonia Buchholtz komentując poniedziałkowe dane firmy Markit.

Firma Markit poinformowała, że wskaźnik PMI dla Polski w maju ukształtował się na poziomie 48,8 pkt. wobec 49,0 pkt. w kwietniu i wobec prognozy 49,0 pkt. "Według najnowszych wyników badań przeprowadzonych przez IHS Markit w maju warunki gospodarcze w polskim sektorze przemysłowym wciąż się pogarszały. Produkcja, nowe zamówienia oraz eksport ponownie spadły, choć w słabszym tempie niż na początku tego roku. Poziom zatrudnienia i aktywności zakupowej również się obniżył, a zapasy pozycji zakupionych wzrosły rekordowy ósmy miesiąc z rzędu. Firmy zredukowały natomiast zapasy wyrobów gotowych, wyprzedając magazynowane produkty. Presja inflacyjna była tymczasem najsłabsza od dwóch i pół roku" - podała firma.

Eksperta Lewiatana zauważyła, że wskaźnik mierzący optymizm przedsiębiorców spada już kolejny miesiąc z rzędu, ale - jak wskazała - "przewaga pesymistów pozostaje już nieznaczna, zwłaszcza porównując te wyniki do słabego I kwartału br.". Dodała, że "analitycy IHS Markit określają te dane jako neutralne".

Buchholtz podkreśliła, że pesymizm respondentów nakręca spadek liczby nowych zamówień, (...) ale - jak zaznaczyła - "balansuje go fakt, że tempo spadków wygasa, co zwiastuje przynajmniej stabilizację (jeśli nie odbicie) ich poziomów w nieodległej przyszłości".

Korzystnym zjawiskiem, co stanowi dobry sygnał - jej zdaniem - jest dobra kondycja "źródeł krajowych". "Ponownie mamy do czynienia z dynamiką ujemną, ale wygasającą. W efekcie posiadane zasoby produkcyjne koncentrują się na redukowaniu zaległości, co odbywa się w bardzo szybkim tempie" - napisała w swoim komentarzu ekspertka.

Buchholtz wskazała, że niższy popyt na produkty ogranicza zapotrzebowanie na pracę i materiały. "W przypadku tego pierwszego obserwowany jest spadek poziomu zatrudnienia - siódmy raz w ostatnich ośmiu miesiącach, ale (...) wygasający. Jej zdaniem pozytywnym sygnałem jest kurczenie się zapasów, co występuje po raz pierwszy w tym roku. "Gdyby to zjawisko okazało się trwałe, byłoby dobrym prognostykiem dla przyszłego wzrostu w polskiej gospodarce" - zaznaczyła.

W jej opinii konsekwencją niższego popytu jest mniejsza presja inflacyjna, co jest związane z faktem, że koszty produkcji rosną coraz wolniej, a w ślad za tym idzie spowolnienie wzrostu cen wyrobów gotowych (najniższe w ostatnich 2,5 roku). "Należy jednak pamiętać, że bariera popytowa na rynku pracy wciąż jest mocno odczuwalna przez przedsiębiorców i ta strukturalna bariera raczej nie zostanie zniesiona w najbliższym czasie" - podała. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Lewiatan RSS ALERT    /    przedsiębiorcy RSS ALERT    /    Markit RSS ALERT    /    PMI RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.176.125
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!