Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Listopadowe hot wieści ze spółek - Maspex, Bakalland, Dino

20. przejęcie Maspeksu, zmiany organizacyjne i w akcjonariacie Bakalland oraz szeroko zakrojone inwestycje Dino - to najważniejsze informacje ze spółek spożywczych i handlowych w listopadzie.
  • Autor: Paulina Piwowarek
  • Data: 29-11-2021, 07:53
Listopadowe hot wieści ze spółek - Maspex, Bakalland, Dino
Maspex, Bakalland, Dino - zmiany w spółkach; fot. shutterstock.com / mat.pras.

Czytaj także: 10 hitów listopada w branży rolno-spożywczej i handlu

 

Maspex przejmie CEDC i podwyższa ceny

Grupa Maspex podpisała warunkową umowę z Roust Corporation na zakup spółki CEDC. W wyniku transakcji stanie się liderem rynku wódki w Polsce i powiększy portfolio o polskie marki – Żubrówkę, Soplicę, Absolwent oraz Bols.

Dzięki transakcji powstanie także największa polska grupa spożywcza o obrotach przekraczających 11 mld zł. To już 20 przejęcie firmy, w tym 9 w Polsce. Warunkiem wejścia w życie umowy jest uzyskanie zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wartość transakcji to około 4 mld zł.

Zdania ekspertów dotyczących transakcji są podzielone, choć dominują podziwy i pochwały. - Przejęcie CEDC przez Maspex stanowi kamień milowy w rozwoju tej grupy spożywczej. Jednak postrzeganie gracza alkoholowego jest daleko różne od producenta napojów dla dzieci. Wszystkie te pola Maspex będzie musiał odpowiednio poukładać po transakcji - mówi Piotr Grauer, dyrektor, Deal Advisory, Zespół Fuzji i Przejęć, KPMG.

Nie ma podmiotu w branży rolno-spożywczej w Polsce, który albo wprowadził podwyżki cen, albo planuje to w najbliższym czasie. To wszystko za sprawą rosnących kosztów produkcji - cen surowców, energii, paliw, logistyki czy kosztów pracy. 

- Od nowego roku, a nawet od IV kwartału będziemy testowali nowe punkty cenowe, co będzie trudne dla nas jako producentów, dla handlu, który tego nie lubi, a już nie mówiąc o konsumentach, którzy ewidentnie na podwyższoną cenę, redukują wolumen zakupów - mówił Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex podczas FRSiH 2021.

Co nowego w Bakalland?

Marian Owerko, przewodniczący rady nadzorczej spółki opowiedział na FRSiH 2021 m.in. o tym z jakich powodów spółka sprzedała dwa zakłady produkcyjne oraz dlaczego zamierza odchudzić portfolio produktów.

Przez ostatni rok udało się nam zamknąć fabrykę w Łodzi i przenieść ją do Janowa Podlaskiego. Mieliśmy też dwie transakcje sprzedaży fabryk: w Osinach koło Bełchatowa i zakład kawy zbożowej we Włocławku. To ciekawe transakcje, które miały spowodować, aby grupa od strony operacyjnej stała się bardziej przejrzysta i prostsza i aby mogła się skoncentrować na R&D - dodał Marian Owerko.

- Całe portfolio produktowe firmy jest za duże. Konsekwencją tego jest podejście, w myśl którego za każdy nowy produkt, dwa stare muszą zostać usunięte - wskazał.

Ponadto 23 listopada 2021 r. akcjonariusze Bakalland SA zawarli umowę przedwstępną sprzedaży akcji w spółce. Umowa przewiduje sprzedaż pakietu około 90% akcji przez obecnych akcjonariuszy, w tym Innova Phoenix Sarl. Po zamknięciu transakcji sprzedaży akcjonariuszami Bakalland SA będą Uno Capital Mariana Owerko i O&R Holding Sp. z o.o., podmiot kontrolowany przez Pana Rafała Brzoskę. Strony nie ujawniają wartości transakcji. 

Dino zapowiada rekordowe inwestycje

Dino Polska planuje w 2022 roku wzrost nakładów inwestycyjnych w porównaniu do ok. 1,3 mld zł planowanych na ten rok. Spółka chce zwiększyć liczbę otwieranych sklepów, a także zwiększyć moce zakładu mięsnego Agro-Rydzyna.

"Zarówno na poziomie zabezpieczonych działek pod nowe inwestycje, jak i sklepów w budowie, ten poziom jest najwyższy w historii i nie zakładamy spowolnienia tempa rozwoju. (...) Chcemy zwiększać liczbę otwieranych sklepów rok do roku" - powiedział Michał Krauze, członek zarządu.

W całym 2021 r. nakłady inwestycyjne mają wynieść około 1,3 mld zł.

Na koniec września 2021 r. łączna liczba marketów Dino wyniosła 1.706, o 335 więcej niż przed rokiem.

Eksperci rynku spożywczego zwracają jednak uwagę, że Dino, oprócz płatności kartą, praktycznie nie proponuje rozwiązań cyfrowych swoim klientom. Jak zauważają analitycy, rynek będzie coraz bardziej przestawiał się na zakupy internetowe i na nowe technologie i Dino coraz bardziej będzie odstawało. Z drugiej strony, w czasie pandemii konsumenci mocno przestawili się na e-commerce, a Dino nie traciło. Dlatego to nie jest temat na dziś ani nawet na jutro, ale w jakiejś przyszłości będzie dla spółki problemem.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Maciek 2021-11-29 19:14:16

    To, że inwestycje Dino mają krótkie nogi to nie tylko rozwiązania cyfrowe. Wystarczy przeliczyć sprzedaż na metr kwadratowy powierzchni sklepu i porównać z innymi sieciami. Stawiania sklepów na wsiach poniżej 1 tys. mieszkańców nie jest racjonalne. Do tego Duda podpisał już nowele ustawy o przewadze kontraktowej. Gdzie jest zapis min o terminach płatności za towary (zostają skrócone) także skończy się też jechanie na kredycie kupieckim.

    Odpowiedz
    • S. 2021-12-01 12:42:18

      Dino jest siecią, która żyje z nieswiadomosci klientów - stawianie sklepow w malych miejscowosciach to takze miejsze oczekiwania klientow przez co i na rozwoj kladzie sie mniejszy nacisk. O wyzysku pracowników biurowych (niepłatne nadgodziny, praca za najnizsza krajowa, ogromna odpowiedzialnosc i brak poszanowania pracownika) już nawet nie będę wspominał. Firma sama i z pelna premedytacja ucina i hamuje rozwój. Projekt e-com w tej sieci to w ogóle osobna para kaloszy o ktorej na głos nie wypda mi mówić na tym portalu.

      Odpowiedz
  • Sylwia 2021-12-02 14:46:30

    "Hot wieśći"? Polszczyzna Wam nie miła?

    Odpowiedz
  • Alex 2021-12-09 11:51:49

    Przecież Dino słynie z nieeuropejskiego standardu traktowania pracowników. Ścigają ich na wieś aby ich wg.tych standardów traktować. To taka sieć z lat 90tych... Nie polecam nikomu.

    Odpowiedz

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!