Maersk, Zim, OOCL. Trwa konsolidacja spółek żeglugowych na świecie
W 2017 roku 15 największych spółek żeglugi kontenerowej podlegało procesowi dalszej konsolidacji, polegającej na łączeniu lub przejęciach oraz rozbudowie floty - informuje serwis wnp.pl.

Całkowita pojemność floty ich statków zwiększyła się w ub. roku o 12,6 proc., a ich udział w globalnej zdolności przewozowej kontenerowcami do 85,1 proc., z 78,1 proc. w 2016 roku, informuje firma analityczna Alphaliner.
W efekcie, armatorzy z listy Top-15 mają według stanu na 1 stycznia 2018 r. zdolności operacyjne szacowane na 18,32 mln TEU (rok temu o tej porze - 16,27 mln TEU). W tym samym czasie światowa pojemność kontenerowców zwiększyła się z 20,69 mln TEU do 21,51 mln, tj. o 3,9 proc.
Do wzrostu udziału największych spółek w rynku żeglugi przyczyniły się m.in. zakupy dużych kontenerowców, zabierających ponad 18 tys. TEU. Na ich kupno stać właśnie duże firmy, które w dodatku muszą potrafić - samodzielnie lub w sojuszu z innymi armatorami - optymalnie je zapełnić towarami.
Największym wygranym w tak rozumianej konsolidacji była największa zarazem na świecie spółka żeglugowa z Danii - Maersk. Jej zdolności operacyjne zwiększyły się aż o 26,8 proc. rdr - do 4,15 mln TEU 1 stycznia br.
Przyczyniło się do tego przejęcie przez Maersk w ub. roku niemieckiego przewoźnika Hamburg Süd, który wniósł swoją flotę do grupy. Ale nawet bez tej akwizycji, zdolności operacyjne Maerska wzrosłyby o ok. 10 proc., szacują analitycy.
Czytaj więcej na wnp.pl


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.