Partner portalu
partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Małopolskie firmy mają szanse zwiększyć eksport

Firmy z Małopolski mogą przenosić eksportowe góry – twierdzą eksperci Programu Rozwoju Eksportu (PRE), którzy spotkali się z przedsiębiorcami z regionu na konferencji w Krakowie. Województwo dysponuje wieloma atutami, które mogą wspomóc lokalne firmy w ekspansji zagranicznej i to nie tylko w Europie, ale też na innych kontynentach. W ankiecie przeprowadzonej podczas spotkania PRE małopolscy eksporterzy wskazali, że interesują ich m.in. Ameryka Północna i Bliski Wschód.

Małopolskie firmy mają szanse zwiększyć eksport
Zdaniem ekspertów, firmy z Małopolski mogą przenosić eksportowe góry

Autor: www.portalspozywczy.pl / pr
Data: 01-08-2016, 10:31

Zgodnie z danymi Izby Celnej w Warszawie, Małopolskie zajmuje 6. pozycję pod względem wartości eksportu wśród polskich województw. W 2014 r. udział regionu w całkowitym krajowym wywozie oscylował wokół 5%. Wartość eksportu wyniosła blisko 7,8 mld euro[1]. Według ekspertów PRE pozycja województwa małopolskiego mogłaby być dużo wyższa, choćby ze względu na ogromny potencjał małopolskich firm i bliskość wielu zagranicznych rynków. Dodatkowym impulsem dla eksportu jest doskonała strategia rozwoju przedsiębiorczości, którą wyróżnił nawet Komitet Regionów Unii Europejskiej, przyznając województwu tytuł Europejskiego Regionu Przedsiębiorczości 2016.

Eksperci PRE podkreślają, że Małopolskę wyróżnia większa niż w przypadku pozostałych województw obecność na rynkach pozaeuropejskich. W 2014 r. na liście 25 najważniejszych krajów eksportowych województwa znalazło się aż 5 państw spoza Starego Kontynentu: USA, Chiny, Indie, Turcja, Brazylia. Dla całej Polski wyróżniono tylko trzy takie destynacje. Warty odnotowania jest też udział małopolskiego eksportu w wywozie do Ameryki Południowej, który jest dwa razy wyższy niż w przypadku danych dla całej Polski (1% w porównaniu do 0,5%). W 2014 r. Małopolska wypracowała aż blisko 10% udział w polskim eksporcie na ten kontynent.

Jeśli chodzi o plany eksportowe, to w ankiecie przeprowadzonej na krakowskim spotkaniu PRE aż 80% małopolskich przedsiębiorstw zaznaczyło, że chce rozwijać działalność poza Starym Kontynentem. Najczęściej wskazywano na Amerykę Północną (27% odpowiedzi) oraz Bliski i Środkowy Wschód (18%). Na kontynencie europejskim małopolski biznes najbardziej interesuje kierunek zachodni (59% odpowiedzi). Część zapytanych wskazała na Europę Środkową (14%), kraje skandynawskie oraz Europę Wschodnią i kraje WNP (po 10% dla obu kierunków).

Według Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiZ) województwo małopolskie będzie budowało swoją przyszłość w oparciu o siedem strategicznych branż: biotechnologię i nauki o życiu (life sciences), energię zrównoważoną, ICT (informatyka i telekomunikacja), centra usług wspólnych (SSC/BPO), produkcję chemiczną, produkcję metali i wyrobów metalowych, elektrotechnikę i przemysł maszynowy. To właśnie te sektory będą nadawały tempa wymianie zagranicznej województwa. – Lista przyszłościowych specjalizacji eksportowych nie jest jednak zamknięta. Rozmowy z przedsiębiorcami pokazują nam, że zapał do zagranicznej ekspansji mają też firmy z innych branż – mówi Marlena Pachońska, dyrektor Centrum Bankowości Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK w Krakowie.

więcej informacji:

eksport RSS ALERT    /    eksport z Polski RSS ALERT    /    Małopolska RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.74.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!