Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

MGMiŻŚ: lepsza dostępność do portów w Świnoujściu i Szczecinie to ich większe zyski

  • Autor: PAP
  • Data: 03-10-2018, 13:30
Poprawa dostępu do portów w Świnoujściu i Szczecinie znacznie zwiększy ich zyski – podkreślał w środę wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.

Wiceminister przedstawił posłom sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej informacje m.in. na temat sytuacji portów zachodniego wybrzeża.

Wśród kilkunastu portów zachodniego wybrzeża największe i najważniejsze są porty w Świnoujściu i Szczecinie - powiedział Witkowski. Jak dodał, "Największe obroty są dokonywane w zespole portów Szczecin-Świnoujście; w 2017 r. było to w sumie 23,5 mln ton różnych ładunków".

"Z tytułu odprawy ładunków w oddziałach celnych (…) na terenie tych dwóch portów w 2017 r. wygenerowano należności celno-podatkowe na poziomie ponad 4,3 mld zł. Wartość statystyczna odprawionych towarów wyniosła prawie 15 mld zł" - kontynuował Witkowski.

Jak podkreślał, "Wszystko to jest zdecydowanie za mało, jak na potencjał i nasze ambicje. Ponieważ dostęp do portów w Szczecinie i Świnoujściu od strony morza i lądu, a raczej jego poprawa będzie generowała znacznie większe zyski" - powiedział.

W piątek w Szczecinie podpisano umowę na zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych i pogłębiarskich w ramach modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra. Wykonawcą przedsięwzięcia jest konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv. Firmy mają 42 miesiące od podpisania umowy na wykonanie inwestycji.

"W 2018 r. wchodzimy w XXI w., jeśli chodzi o możliwości przeładunkowe tego portu. Po zrealizowaniu tej inwestycji do Szczecina będą mogły zawijać duże jednostki towarowe i pasażerskie. Poprawi się dostępność nawigacyjna portu w Szczecinie, który będzie mógł obsługiwać statki masowe, czy drobnicowe o niemal sto procent większym tonażu niż dotychczas. Skończy się kuriozalna sytuacja, kiedy statki o większym zanurzeniu musiały zostawiać swoje towary w Świnoujściu. W XXI w. na zachodzie Europy takie rzeczy się nie zdarzają" - powiedział Witkowski.

"Dla zapewnienia trwałości tego projektu uchwałą Rady Ministrów z grudnia 2017 r. rząd PiS zatwierdził program wieloletni pod nazwą Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry na lata 2019-2028, który zapewni, że po oddaniu do użytkowania tej inwestycji zabezpieczone będzie finansowanie utrzymania jej parametrów technicznych, czyli dostępu na torze podejściowym" - dodał Witkowski. 

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!