Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Ministerstwo Rozwoju chce wzmaciać obecność eksporterów na nowych rynkach

Powstanie Agencji Wspierania Eksportu i Promocji Inwestycji, podnoszenie innowacyjności gospodarki i ekspansję na nowe rynki zagraniczne - zapowiadał w środę wiceminister rozwoju Radosław Domagalski-Łabędzki, podczas konferencji "Gospodarcze otwarcie roku" w KIG.

Ministerstwo Rozwoju chce wzmaciać obecność eksporterów na nowych rynkach
Resort rozwoju opracował też program wspierania i promocji 12 branż; fot. Fotolia

Autor: PAP
Data: 20-01-2016, 13:11

"Dotychczasowe, proste mechanizmy wzrostu gospodarczego: relatywnie niskie koszty pracy czy kapitał zagraniczny, powoli się wyczerpują. Chcemy podnosić efektywność i wydajność polskiej gospodarki, zwiększyć ilość kapitału polskiego w budowaniu wzrostu. Droga do sukcesu i uniknięcia pułapki średniego wzrostu jest oczywista - musimy oprzeć wzrost gospodarczy na innowacjach, badaniach i rozwoju, na wzroście konkurencyjności polskich firm w eksporcie" - mówił Domagalski-Łabędzki na środowej konferencji w Krajowej Izbie Gospodarczej.

Jak zaznaczył, Ministerstwo Rozwoju pracuje nad nowym modelem wsparcia eksporterów, promocji i inwestycji, który ma być odtąd bardziej scentralizowany. Zapowiedział też, że w tym celu powstanie Agencja Wspierania Eksportu i Promocji Inwestycji, jako jedna instytucja zarządzająca większością programów operacyjnych, finansowanych ze środków UE, i wspierająca przedsiębiorców za granicą.

"Dzisiaj elementy operacyjne są rozłożone na kilka ministerstw i agencji. Ten system nie działa tak efektywnie jak wszyscy byśmy sobie tego życzyli. Wierzymy, że jedna centralna jednostka, pozwoli na zaoszczędzenie znaczących środków i przeznaczenie ich na programy operacyjne, a także pozwoli na prowadzenie spójnej polityki w zakresie koordynacji eksportu" - mówił wiceminister.

Wśród zadań nowej państwowej agencji, Domagalski-Łabędzki wymienił m.in. ścisłą współpracę z Wydziałami Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI), które odtąd miałyby być nastawione na jakościową, nie ilościową obsługę przedsiębiorców. Instytucje te mają też być wzmocnione kadrowo i merytorycznie. Według niego bowiem, w ostatnich latach Polska ograniczała swoją obecność na wielu rynkach zagranicznych. Zapowiedział też zwiększenie obecności na rynkach dotąd "zaniedbanych".

"Chcemy zwiększyć naszą obecność instytucjonalną poprzez placówki WPHI na nowych rynkach, również tych na które kierujemy nasze programy wsparcia i wspierać eksporterów na rynkach rozwijających się: azjatyckich i afrykańskich - tam gdzie jest przyszłość. Jest rzeczą oczywistą, że punkt ciężkości polityki i gospodarki przesuwa się powoli na daleki wschód" - zaznaczył Domagalski-Łabędzki.

Wśród nowych rynków na które MR chce położyć nacisk, wiceminister rozwoju wymienił Chiny, Iran i kraje ASEAN (Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej). Dodał, że resort opracował też program wspierania i promocji 12 branż. Zapowiedział również kontynuację zapoczątkowanych przez poprzedni rząd programów "GoAfrica" czy "GoChina", do których ma dołączyć jeszcze program "GoIran", w relacjach z którym Polska ma - według niego - "wiele do nadrobienia".

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

GoIran RSS ALERT    /    Radosław Domagalski-Łabędzki RSS ALERT    /    Ministerstwo Rozwoju RSS ALERT    /    eksport żywności RSS ALERT    /    eksport na nowe rynki RSS ALERT    /    GoAfrica RSS ALERT    /    GoChina RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.168.62.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!