Mleczarstwo kartonem stoi
Dwa na trzy mleka kupowane w Polsce są zapakowane w kartony. Dlaczego są tak popularne w tej branży? Bo są lekkie, poręczne, odporne na uszkodzenia oraz higieniczne a do tego chronią wartości odżywcze mleka przed światłem i innymi czynnikami zewnętrznymi.

Wielowarstwowe kartony, w które pakowane jest mleko, składają się w przeważającej części z papieru (około 73-88 proc.) oraz z cienkich warstw polietylenu (około 20 proc.). Dodatkowo kartony aseptyczne posiadają cieńszą od ludzkiego włosa warstwę folii aluminiowej (około 5 proc.). Papier wykorzystywany w kartonach jest wytwarzany z celulozy, która jest surowcem odnawialnym pochodzenia roślinnego. Dzięki tej warstwie karton jest bardzo stabilny i wytrzymały. Polietylen jest doskonałą barierą chroniącą produkt przed wilgocią i mikroorganizmami. Natomiast warstwa folii aluminiowej chroni produkt przed szkodliwym działaniem światła i tlenu.
- Kartony są tak bardzo popularne w branży mleczarskiej, gdyż są lekkie, poręczne, odporne na uszkodzenia (np. nie tłuką się) oraz higieniczne i doskonale chronią wartości odżywcze mleka przed światłem i innymi czynnikami zewnętrznymi. Mleko UHT można przechowywać przez dłuższy czas bez konieczności chłodzenia, co jest bardzo praktyczne. Dodatkowo kartony są ekonomiczne i ergonomiczne w użytkowaniu, magazynowaniu i transporcie. Dzięki zakrętkom mogą być wielokrotnie otwierane i zamykane. Zapewniają też szerokie możliwości nadruku oraz posiadają różne pojemności i kształty, dzięki czemu wyróżniają się na półkach sklepowych – mówi Aleksandra Jędrzejewska, dyrektor marketingu Tetra Pak Polska, Czechy, Słowacja i Węgry.
Poza tym kartony to opakowania przyjazne środowisku, gdyż produkowane są w przeważającym stopniu z surowców odnawialnych i można je poddać recyklingowi.
Zdaniem ekspertów opakowanie musi przede wszystkim doskonale chronić zapakowany w nie produkt przed czynnikami zewnętrznymi od momentu jego wytworzenia aż do spożycia. To jest podstawowe zadanie każdego opakowania. Dodatkowo musi być funkcjonalne i przyjazne w użytkowaniu, aby ułatwiać życie konsumentom.
- Z perspektywy producenta powinno wyróżniać się na półce, aby zostało zauważone przez konsumenta i budowało przewagę konkurencyjną. Należy też dbać, żeby nie obciążało środowiska, czyli zostało wyprodukowane z surowców odnawialnych. Analizy cyklu życia kartonów do mleka i soków przeprowadzone m.in. w Niemczech i Czechach pokazują, że kartony mają bardziej pozytywny profil środowiskowy w porównaniu z innymi opakowaniami do płynnej żywności – w szczególności w odniesieniu do emisji CO2 i wykorzystania zasobów kopalnych – dodaje ekspertka Tetra Pak.
