MPiT apeluje do przedsiębiorców o usuwanie z CEIDG zdublowanych wpisów
Przedsiębiorcy, którzy mają więcej niż jeden aktywny lub zawieszony wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, powinni to skorygować do 30 kwietnia. Po tym terminie MPiT ma usuwać zdublowane wpisy - mówi Zbigniew Wojciechowski z resortu przedsiębiorczości i technologii.

Jak zaznaczył w rozmowie z PAP Wojciechowski, zastępca dyrektora departamentu małych i średnich przedsiębiorstw w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii wszyscy, których dotyczy ten problem, zostali o tym poinformowani listownie. Każdy przedsiębiorca może również samodzielnie sprawdzić, czy problem zdublowanego wpisu dotyczy także jego. "Wystarczy odwiedzić stronę CEIDG i przez formularz wyszukać swój wpis - po numerze NIP, REGON czy danych adresowych" - wyjaśnił.
Wskazał, że problem zdublowanych wpisów dotyczy ok. 2 tys. spośród ponad 2 mln przedsiębiorców zarejestrowanych w systemie CEIDG. "Sytuacja, w której przedsiębiorca ma dwa wpisy w CEIDG, a to są nierzadko wpisy z różnymi danymi, na przykład adresowymi, czy dotyczącymi rodzaju prowadzonej działalności, wprowadza w błąd zarówno potencjalnych kontrahentów, jak i organy państwowe" - tłumaczył Zbigniew Wojciechowski.
Do 30 kwietnia przedsiębiorcy, którzy mają zdublowane wpisy, powinni więc skorygować swoje dane. W przeciwnym wypadku powinni się liczyć z usunięciem swoich wpisów, jeżeli nie zawierają one wszystkich wymaganych informacji. "Jeśli w obu wpisach danego przedsiębiorcy brakuje danych, takich jak NIP, kod PKD, adres do doręczeń czy informacja o obywatelstwie, efektem może być wykreślenie z CEIDG obu wpisów. Wynika to z ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców wchodzącej w skład pakietu Konstytucji Biznesu" - przestrzegł Zbigniew Wojciechowski. "Aby uniknąć tej sytuacji, zachęcamy przedsiębiorców do wizyty w urzędzie gminy lub miasta i uporządkowania swojej sytuacji w CEIDG" - zaapelował wicedyrektor z MPiT.
Wyjaśnił, że "zdublowane" wpisy to zaszłość historyczna. "Przed wprowadzeniem w życie CEIDG, tj. rejestru o charakterze ogólnokrajowym, czyli do 31 grudnia 2011 r., rejestry były prowadzone w gminach. Zdarzało się więc, że przedsiębiorcy mieli wpis w więcej niż jednej gminie. Mogło to np. wynikać z przeprowadzek i zakładania kolejnej działalności bez poinformowania o zamknięciu poprzedniej. Gdy połączono dane z rejestrów gminnych, okazało się, że są przedsiębiorcy z więcej niż jednym aktywnym wpisem w CEIDG" - wyjaśnił. Dodał, że obecnie ogólnopolski system Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej blokuje możliwość dublowania wpisów.
