Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

MPiT uruchamia program "Moda na Eksport". Ma pomóc w ekspansji zagranicznej polskich firm

  • Autor: PAP
  • Data: 22-11-2018, 16:58
Program Moda na Eksport ma służyć ekspansji polskiej przedsiębiorczości, produktów i myśli technologicznej na międzynarodowe rynki - mówił w Sejmie wiceminister przedsiębiorczości i technologii Marcin Ociepa, przedstawiając projekt resortu Moda na Eksport.
MPiT uruchamia program
Marcin Ociepa, fot. MPiT

W Polsce tylko co piąta firma jest w jakikolwiek sposób powiązana z rynkami międzynarodowymi. "Oznacza to, że wyniki polskiego eksportu są w dużym stopniu uzależnione od wahań koniunkturalnych gospodarek UE" - mówiła w czwartek w Sejmie Ewa Malik (PiS).

Tę sytuację można zmienić poprzez dywersyfikację geograficzną, jak i produktową polskiego eksportu - przekonywała. Przypomniała, że 80 proc. naszego eksportu trafia na rynek UE, w tym 28 proc. tylko do Niemiec. "Tylko 8,5 proc. naszego eksportu to towary zaawansowane technologicznie, a motorem wzrostu eksportu są firmy z kapitałem zagranicznym - 70 proc. udziału" - wyliczyła.

Przekonywała, że najlepszą drogą do osiągnięcia długoterminowych celów internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw jest "angażowanie jak największej liczby podmiotów w działalność międzynarodową, a następnie wspieranie ich w ekspansji eksportowej oraz kapitałowej" - podkreśliła.

Ma temu służyć opracowywany obecnie w MPiT, jak mówiła, "nowy, zintegrowany system promocji gospodarki", którego celem jest umacnianie międzynarodowego wizerunku naszego kraju, "jako państwa, z którym warto współpracować". Chodzi m.in. o poprawę rozpoznawalności polskich produktów i usług za granicą.

Jak wyjaśnił we wtorek wiceszef MPiT, działania podjęte w ramach programu Moda na Eksport to m.in. motywowanie przedsiębiorców do eksportu, wspieranie ich w znalezieniu kontrahenta, czy oferowanie instrumentów finansowania i ubezpieczania eksportu. "Firmy borykają się z brakiem kapitału i zasobów ludzkich, z obawami przed ryzykiem, nieznajomością warunków dostępu do rynków, języków obcych" - mówił Ociepa.

Według niego istotnym elementem programu jest zmiana świadomości naszych przedsiębiorców. "Rynek polski jest całkiem dużym rynkiem i dla wielu przedsiębiorców wystarczającym, żeby uzyskać satysfakcję z działalności gospodarczej. To pułapka (...). Próbujemy ją ominąć poprzez mobilizację przedsiębiorców do ekspansji, ułatwianie im jej" - wskazał. Jeśli obawiają się braku kapitału, mogą sięgnąć po produkty BGK, obawiają się ryzyka - ubezpieczyć się w ramach KUKE, jeśli obawiają się znajomości rynku na miejscu mogą dotrzeć do zagranicznego biura handlowego PAIH - wyliczał.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!