• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Nie ma silnego popytu na badania naukowe

Na brak popytu na badania ze strony przedsiębiorców wskazywał podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Leszek Grabarczyk, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. - Nie ma silnego popytu ze strony prywatnych przedsiębiorstw na usługi instytutów badawczych - mówił Leszek Grabarczyk.
  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 19-05-2011, 11:21

Co więcej, jeśli w okresie pięciu, dziesięciu lat państwo nie da ulg na finansowanie badań, to zakonserwuje się obecna sytuacja - uważa dyrektor Grabarczyk, który równocześnie podkreślał, że na tle państw UE-15, Polska wypada bardzo słabo pod względem ulg i zachęt do finansowania innowacji. - Równocześnie oferta instytutów badawczych nie jest kompletna i przygotowana dla przedsiębiorców. Nie ma „gotowych" produktów do kupienia i wdrożenia. Moim zdaniem - mówił Leszek Grabarczyk - jednostki badawcze muszą odpowiedzieć sobie na kilka zasadniczych pytań i wybrać strategię dalszego działania. Czy chcą same prowadzić działalność gospodarczą, co wiąże się z ryzykiem zastosowania wobec nich ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorstw, co z kolei ograniczyłoby publiczne dotacje, czy też chcą np. zawiązywać spółki czy konsorcja z przedsiębiorstwami czy funduszami inwestycyjnymi - pytał Grabarczyk.

Zwrócił uwagę na jeszcze jedną istotną sprawę. W dłuższej perspektywie nie da się realizować wielkich projektów badawczych myśląc tylko w kategorii rynku polskiego. - Trzeba myśleć i działać w taki sposób, aby rozwiązania polskich instytutów badawczych i innych jednostek badawczo-rozwojowych, mogły być kierowane do klienta globalnego. Środowisko naukowe musi samo rozstrzygnąć te kwestie i zdecydować o swojej przyszłości, a tym samym o przyszłości polskiej nauki - podkreślał Leszek Grabarczyk.

Komentarz pochodzi z debaty Innowacje - rola instytutów badawczych w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!