• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Nie tylko producenci żywności powinni decydować, które z ich produktów są wystarczająco zdrowe dla dzieci

Komisja Zasobów Naturalnych (NAT) Europejskiego Komitetu Regionów odbyła posiedzenie w Pylos w celu omówienia możliwości i wyzwań, jakie stoją przed samorządowcami w zakresie zwiększania świadomości obywateli na temat właściwego sposobu odżywiania się. Przekaz jest jasny: konieczne jest wykształcenie u dzieci określonych nawyków żywieniowych, tak by w jak najmłodszym wieku zamiast niezdrowej żywności nauczyły się jeść warzywa, owoce i nabiał.
  • Autor: Europejski Komitet Regionów
  • Data: 29-05-2018, 08:07
Nie tylko producenci żywności powinni decydować, które z ich produktów są wystarczająco zdrowe dla dzieci
fot. shutterstock

Seminarium Komisji NAT zostało zorganizowane przez Nikolaosa Chiotakisa (EL/EPL), radnego gminy miejskiej Kifissia, w ramach działań przygotowujących opinię KR-u „Zachęty ze strony samorządu lokalnego i regionalnego mające na celu promowanie zdrowego i zrównoważonego odżywiania się”, której jest sprawozdawcą.

Nikolaos Chiotakis podkreślił, że lokalne i regionalne zachęty na rzecz promowania zdrowych i zrównoważonych wyborów żywieniowych mają zasadnicze znaczenie. Sprawozdawca wypowiedział się na temat znaczenia programów edukacyjnych w szkołach na rzecz promowania zdrowego i aktywnego stylu życia, ze szczególnym uwzględnieniem poziomu przedszkolnego i szkolnego, na których określone zostają podstawy nawyków żywieniowych. „Ponieważ dzieci są naszą przyszłością, zdrowe modele odżywiania są bardzo ważne w zapobieganiu chorobom przewlekłym” – powiedział. W opinii tej sprawozdawca podkreślił znaczenie, jakie ma dla zdrowia spożywanie owoców i warzyw, niskotłuszczowych produktów mlecznych i pełnoziarnistych produktów zbożowych.

Przedstawiciele władz lokalnych i regionalnych starannie przeanalizowali zmianę dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych (AVMSD), ze szczególnym naciskiem na reklamę internetową, i tym samym przeciwko marketingowi niezdrowej żywności, a także zaapelowali o przeprowadzanie regularnych kampanii informacyjnych dotyczących zdrowej żywności, aktywnego stylu życia i propagowania zdrowych nawyków żywieniowych, takich jak dieta śródziemnomorska.

Z danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wynika, że współcześnie 1 na 3 dzieci w Europie ma nadwagę lub cierpi na otyłość. Zdaniem ekspertów jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest to, że dzieci i młodzież coraz częściej narażone są w mediach na przekazy marketingowe promujące żywność bogatą w tłuszcze, cukry i sól.

Dodatkowo, zdaniem ekspertów, problem polega na tym, że dzisiaj głównie producenci żywności sami decydują, które z ich produktów są wystarczająco zdrowe, żeby reklamować je jako przeznaczone dla dzieci. Miedzy innymi dlatego lokalni decydenci wzywają Komisję Europejską do zaproponowania jednolitego systemu znakowania za pomocą koloru na przedniej części opakowania na terenie całej UE, który zapewniałby konsumentom jasne informacje na temat zawartości cukru, soli i tłuszczu w żywności.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • qaz 2018-05-30 10:01:59

    Producent żywności może o czymkolwiek decydować? Nie - on może brać jedynie całkowitą odpowiedzialność za produkt wprowadzany do obrotu oraz za produkcję zgodną z obowiązującymi normami narzucanymi i weryfikowanymi przez: SANEPID, WIJHARS, ARiMR, Weterynarię, Urząd Skarbowy, ZUS, Urząd Marszałkowski, itp. Po tych wszystkich weryfikacjach producent może podjąć starania o zbyt produktu i może okazać się, że produkt nie będzie sprzedawał się zgodnie z założonymi prognozami, ze względu na cenę, która w znacznej mierze kształtują koszty, kontroli wymienionych jednostek administracyjnych, które nic do jakości produktu nie wnoszą, poza papierologią. Produkt, jeśli jest dobry, to się sprzedaje sam, bez względu na to, czy jest wykontrolowany, czy nie. Gdy produkt straci na jakości, to konsument przestaje go kupować i produkt znika z rynku, a wraz z nim producent. A tu chyba nie o to chodzi, aby pracować na zniknięcie z rynku - przynajmniej z punktu widzenia producenta, bo z punktu widzenia jednostek kontrolujących widać mocną determinację do tego, aby producentowi prowadzenia działalności, odechciało się raz na zawsze.

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!