• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Nowe rynki otwierają się na polskich eksporterów żywności

Polskie firmy spożywcze coraz uważniej przyglądają się dalekim rynkom. O atrakcyjności takiego kraju, jak Chiny, niemal powszechnie już wiadomo, jednak do świadomości producentów żywności stopniowo przebijają się także inne ciekawe rynki, jak Uzbekistan, Azerbejdżan, Wietnam, Tanzania, Zambia, Botswana czy wiele innych. Na ten temat serwis portalspozywczy.pl rozmawiał ze Sławomirem Majmanem, prezesem Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 10-03-2015, 11:39
Nowe rynki otwierają się na polskich eksporterów żywności
Sławomir Majman, prezes PAIiIZ (fot. Michał Oleksy)
Jakimi rynkami powinni zainteresować się polscy przedsiębiorcy z branży spożywczej?

Firmy mleczarskie powinny zwrócić uwagę na Algierię. Ten kraj ma wysoki potencjał eksportu wyrobów mleczarskich, w tym mleka w proszku, pod warunkiem, że nasze mleczarnie będą brały aktywny udział w przetargach, które są organizowane przez władze tego kraju.

Chiny mają ogromny potencjał eksportu wieprzowiny, pod warunkiem anulowania czasowego zakazu wprowadzonego w związku z ASF. Negocjujemy aby wprowadzić regionalizację tak, aby zakaz eksportu nie obejmował całej Polski, a jedynie fragmentu kraju gdzie wykryto przypadki tej choroby. Chiny to także potencjalny, duży odbiorca naszych owoców i warzyw lub ich przetworów. W tym wypadku czekamy na zezwolenia fito-sanitarne, ministerstwo rolnictwa prowadzi rozmowy w tej sprawie. Podkreślam, że zgoda polityczna żeby eksportować już jest, teraz potrzebne są uzgodnienia techniczne.

Krajem z dużym potencjałem eksportu wieprzowiny jest także Korea Południowa, ale i w tym wypadku problemem jest czasowy zakaz wwozu związany z wykryciem w Polsce przypadków ASF. Kolejny kraj to Japonia, do której możemy eksportować naszą wołowinę. Pod koniec lutego br. wraz z wizytą prezydenta Komorowskiego do Japonii wybrali się przedstawiciele trzech polskich firm zajmujących się przetwórstwem i eksportem mięsa.

Firmy spożywcze powinny przyglądać się takim krajom azjatyckim jak, np. Uzbekistan, Azerbejdżan i Wietnam, jak również krajom Bliskiego Wschodu, szczególnie Izrael oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie, a także Północnej Afryki w tym Egipt i Maroko. W tym roku, w ramach programu „Go Africa" planujemy mocniej zaistnieć z polską żywnością w Republice Południowej Afryki, a także Tanzanii, Zambii i Botswanie.
Niezwykle ciekawym przypadkiem jest Angola, gdzie Polacy są głównymi specjalistami od rybołówstwa w tym kraju. Zaczynaliśmy od edukacji kadry dla branży połowowej, następnie dostarczaliśmy statki dla rybołówstwa morskiego, następnie było magazynowanie i przetwórstwo ryb, a na koniec dystrybucja. W zasadzie większa część rybołówstwa Angoli została stworzona i nadal jest prowadzona przez polskich partnerów.

Warto także spojrzeć bliżej w kierunku Krajów Bałkańskich, a także Białorusi, czy Kazachstanu. Te dwa ostatnie kraje są członkami Unii Celnej, co z jednej strony jest ogromnym atutem, z drugiej jednak ryzykiem, w przypadku ewentualnego przyłączenia się tych krajów do rosyjskiego embarga.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!