Nowy Jedwabny Szlak korzystny dla eksportu
- Autor: PAP
- Data: 25-02-2016, 19:33

I międzynarodowe sympozjum "One Belt, one Road: policy, economy and technology" poświęcone nowemu Jedwabnemu Szlakowi odbyło się w czwartek na Politechnice Opolskiej w Opolu. Wzięli w nim udział m.in. przedstawiciele polskiego MSZ, ambasady Chin w Polsce, władze Opolszczyzny oraz eksperci - ekonomiści, przedstawiciele polskich uczelni czy Instytutów Konfucjusza w Polsce.
Podsekretarz stanu w resorcie spraw zagranicznych Katarzyna Kacperczyk podkreśliła, że nowy Jedwabny Szlak, czyli projekt "Jednego Pasa, Jednej Drogi", może zdecydowanie ożywić polsko-chińskie kontakty gospodarcze. "Myślę, że realizacja tego szlaku, czyli sieci połączeń transportowych, miałaby bardzo duży wpływ na współpracę inwestycyjną, bo ten projekt daje szansę dla polskich firm uczestniczenia w dużych projektach inwestycyjnych w charakterze realizatorów, podwykonawców czy dostarczycieli usług" - mówiła.
Zaznaczyła też, że do tej pory Polska miała "duży deficyt w obrotach handlowych z Chinami". "Włączenie Polski do tych połączeń transportowych daje duże szanse na zwiększenie eksportu do Chin" - przekonywała w rozmowie z dziennikarzami.
Koncepcja lądowego i morskiego nowego Jedwabnego Szlaku, czyli projektu "Jednego Pasa, Jednej Drogi", zakłada utworzenie sieci korytarzy transportowych, które połączyłyby Chiny z krajami UE. Oznacza to budowę bądź modernizację infrastruktury transportowej - kolejowej, w tym także kolei dużych prędkości, dróg, portów lądowych i morskich oraz lotnisk, a także tworzenie infrastruktury przesyłowej (ropociągi, gazociągi) oraz telekomunikacyjnej. Koncepcja została przedstawiona po raz pierwszy przez prezydenta Chin Xi Jinpinga w 2013 r.
Kacperczyk mówiła, że już jest szereg inicjatyw, które realizujemy wspólnie z partnerami chińskimi. "Podczas ostatniej wizyty prezydenta Andrzeja Dudy w Chinach podpisaliśmy porozumienie ze stroną chińską, które nas włącza w inicjatywę +Jednego Pasa, Jednej Drogi+. To porozumienie w najbliższych miesiącach, latach będzie uszczegóławiane o konkretne projekty" - zaznaczyła.
Dodała, że Polska ma już "dobrą bazę" w zakresie np. połączenia kolejowego cargo pomiędzy Łodzią a stolicą chińskiej prowincji Syczuan - Chengdu. "Mamy też (...) terminal kontenerowy w Gdańsku, z którego dostawy i ładunki cargo wypływają już m.in. do Chin. Myślę, że to dobry początek" - przekonywała.

więcej informacji:
Powiązane tematy:
-
Czy rosnące koszty transportu obniżą polski eksport mleczny?
-
Konflikt na granicy białoruskiej uderzy w polskie interesy na Nowym Jedwabnym Szlaku?
-
Chiny największym pozaunijnym odbiorcą polskich produktów mlecznych
-
Zbyt mała chińska produkcja mleczna to szansa dla polskich firm
-
Od 2022 r. nowe przepisy dla eksporterów żywności do Chin
-
Na chińskim rynku mleczarskim następują zmiany
-
Mlekpol rozwija eksport pozaunijny
-
Maspex na EEC: Wciąż szukamy partnera w Chinach
-
Chińczycy zasmakowali w polskim mleku
-
Rośnie eksport polskich produktów mlecznych do Chin
komentarze (0)