• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Obama ryzykuje światową wojną celną

Amerykańscy parlamentarzyści debatują nad kolejnym pakietem stymulacyjnym. Znalazła się w nim niefortunna klazula "Buy America". Jeżeli przejdzie w zaproponowanej formie, świat stanie na krawędzi wojny celnej - podaje za StockWatch.pl portal gazeta.pl
  • Autor: gazeta.pl / Stockwatch.pl
  • Data: 05-02-2009, 11:31
Obama ryzykuje światową wojną celną

W pierwotnej wersji akcji "kupuj amerykańskie" zakłada się, że firmy, które skorzystają z rządowej pomocy finansowej, będą zobowiązane do korzystania wyłącznie z surowców i produktów wyprodukowanych w Stanach. To spowodowało natychmiastowe protesty Unii Europejskiej i Kanady - obok Chin najważniejszych eksporterów towarów do USA. Klauzula "Buy America" nie podoba się też mediom w Europie i także specjalistom w Stanach. Serwis marketwatch.com mówi wręcz, że nowy zapis może doprowadzić do bankructwa gospodarki amerykańskiej.

Obawy związane z pozornie niewinną akcją obywatelską wcale nie dotyczą sytuacji firm eksportujących do USA. Chodzi o coś większego: ryzyko postępującego załamania gospodarczego w skali światowej. Nie trzeba skomplikowanych analiz aby zobaczyć, do czego prowadzą działania chroniące rynek wewnętrzny. Doświadczenia historyczne są wyraźne: dzisiaj większość ekonomistów zgadza się, że u podstaw głębokiego i długotrwałego kryzysu w latach 30. ubiegłego wieku legły dwa czynniki: załamanie systemu bankowego i właśnie polityka ochrony rynku wewnętrznego przez cła wwozowe. W naszym obecnym kryzysie pierwszy czynnik został zredukowany przez ogromne wsparcie rządowe dla sektora finansowego, ale drugi ciągle pozostaje aktualny.

Świat od czasu do czasu przypomina sobie o korzyściach płynących z wolnego handlu międzynarodowego. Świadom jest też faktu, że pokusa stosowania działań protekcjonistycznych narasta w czasach kryzysu. I właśnie dlatego na listopadowym szczycie G20 w Waszyngtonie zdecydowanie odrzucono protekcjonizm jako skuteczne lekarstwo na światowy kryzys.

Ale zło nie śpi. Obama, który w czasie kampanii nawoływał się renegocjacji Północnoamerykańskiego Układu Wolnego Handlu (NAFTA) teraz wydaje się, że sprzyja pomysłom protekcjonistycznym związanym z handlem międzynarodowym wychodzącym poza Amerykę. Co gorsza wpisuje się w inne pomysły docierające z krajów dotkniętych światowym kryzysem. I tak np. w Wielkiej Brytanii robotnicy z rafinerii w Lindsey protestują przeciwko zatrudnieniu kilkuset Portugalczyków i Hiszpanów przy pracach remontowych, chociaż to właśnie firma znad Morza Śródziemnego wygrała stosowny przetarg wymagający zatrudniania wspomnianych nowych pracowników. Zaś we Francji pojawiają się pomysły, aby do planu ratunkowego adresowanego do przemysłu motoryzacyjnego dodać zapisy nakazujące francuskim koncernom zlecać produkcję części wyłącznie rodzimym poddostawcom.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!