• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Od wtorku rejestracja firmy w jednym okienku

Od wtorku firmę będzie można zarejestrować w "jednym okienku". Przedsiębiorca bez przeszkód będzie mógł zawiesić działalność na dowolny okres. Rozwiązania takie przewidują przepisy nowelizacji ustawy o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej, które wchodzą w życie 31 marca.
  • Autor: pap
  • Data: 29-03-2009, 17:38

Większość przepisów ostatniej nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej weszła w życie 7 marca (znacznemu skróceniu uległy wtedy np. dopuszczalne okresy kontroli przedsiębiorcy). Termin wejścia w życie kilku istotnych zmian określono na 31 marca.

"Najważniejsza zmiana, która będzie obowiązywać od wtorku, polega na umożliwieniu złożenia zintegrowanego wniosku o rejestrację firmy w jednym miejscu, albo w gminie, albo w KRS-ie, w zależności od formy prowadzonej działalności" - poinformowała PAP dyrektor departamentu prawnego w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Katarzyna Urbańska.

Wskazała ona, że obecnie przyszły przedsiębiorca musi się udać do kilku urzędów i w każdym złożyć odpowiedni wniosek z załącznikami, co wiąże się z różnymi opłatami. Po zmianie, jeden wniosek będzie zawierał wszystkie informacje potrzebne dla instytucji zaangażowanych w proces rejestracji firmy: gminy, urzędu statystycznego, urzędu skarbowego, ZUS.

"Będzie jeden wniosek dla czterech instytucji. (...) Ciężar przesyłania informacji zostanie przerzucony na urzędników" - powiedziała Urbańska.

Zwróciła uwagę, że z chwilą złożenia wniosku przedsiębiorca będzie mógł od razu rozpocząć działalność gospodarczą. Nie będzie musiał czekać na rejestrację, jak ma to miejsce obecnie. Według niej "to ukłon w stronę osób fizycznych", bo spółki kapitałowe mogą rozpocząć procesy gospodarcze po złożeniu wniosku.

Rafał Mikulski, starszy konsultant z firmy doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy wskazał, że 31 marca wchodzą też w życie przepisy umożliwiające zawieszenie prowadzonej działalności gospodarczej.

"Będzie z nich mogła skorzystać każda firma, a nie tylko jednoosobowy przedsiębiorca, jak dotychczas" - powiedział Mikulski.

"Od dawna popieraliśmy ten pomysł i występowaliśmy z propozycją wprowadzenie takiej zmiany (...). Cieszymy się, że od wtorku zacznie obowiązywać" - powiedział dyrektor biura ekspertów w Krajowej Izbie Gospodarczej, Mieczysław Bąk.

Wyjaśnił, że w przypadku wielu przedsiębiorstw, działalność staje się czasowo nieopłacalna. Chodzi np. o małą gastronomię czy usługi związane z turystką. "Mimo że działalność prowadzona między sezonami przynosi straty, dalej trzeba utrzymywać firmę, odprowadzać składki, prowadzić formalności związane z prowadzeniem firmy" - zwraca uwagę Bąk.

Dodaje, że zdarzają się też wypadki losowe, które zmuszają przedsiębiorców do zaprzestania działalności. "Teraz firma będzie mogła zawiesić działalność i odwiesić ją wtedy, kiedy będzie to uzasadnione. W tym czasie nie będzie obowiązku rozliczania się z urzędem skarbowym czy ZUS, wysyłania deklaracji" - powiedział. Według niego oznacza to, że spadną koszty przedsiębiorców związane z prowadzeniem firmy.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!