Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Ok. 38 proc. firm MŚP liczy się z nieobecnością pracowników podczas zamknięcia szkół

37,8 proc. małych i średnich firm liczy się z nieobecnością pracowników w czasie, gdy szkoły będą pracować w trybie zdalnym - wynika z badania "KoronaBilans MŚP". Rozwiązaniem byłaby praca zdalna, ale tylko 5 proc. firm może oddelegować na nią całą załogę.

Od poniedziałku uczniowie klas 1-3 przejdą w tryb nauczania zdalnego. Dla rodziców oznacza to konieczność zapewnienia im odpowiedniej opieki. W związku z tym 37,8 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP liczy się z nieobecnością swoich pracowników w tym okresie - wynika z badania.

Jak wskazał PAP prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki, wrześniowe badanie "KoronaBilans MŚP" pokazuje, że nieobecności pracowników w czasie zdalnej nauki mogą sięgnąć nawet 50 proc. załogi. "Tak wskazuje jedna czwarta badanych. Z kolei 64 proc. respondentów mówi o absencji sięgającej 25 proc. zatrudnionych" - wymienił.

Przypomniał, że dodatkowy zasiłek opiekuńczy będzie przysługiwał tylko rodzicom dzieci do lat 8. "Nie obciąży on budżetu pracodawcy, bo będzie wypłacany z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, ale przedsiębiorcy poniosą inne koszty wynikające z nieobecności w pracy osób wykonujących służbowe obowiązki" - wskazał.

Ekspert Rzetelnej Firmy współpracującej z KRD Andrzej Kulik ocenił, że absencja pracownika jest problemem zwłaszcza w najmniejszych firmach, gdzie trudno o zastępstwo. "Pociąga za sobą koszty wynikające z niewykonanej pracy czy utraconych klientów, a także pogorszenie wydajności firmy" - podkreślił.

Zwrócił uwagę, że dłuższa nieobecność w pracy często wiąże się z opóźnieniami w realizacji zamówień, a co za tym idzie - późniejszą płatnością za ich wykonanie. "Pracodawcy obawiają się, że ta sytuacja potrwa zdecydowanie dłużej niż do 29 listopada, co zadeklarował rząd" - dodał.

Rozwiązaniem w tej sytuacji jest, jak wskazują eksperci, umożliwienie rodzicom pracy zdalnej, ale to, co sprawdza się w korporacjach wydaje się niemożliwe w mikro, małych i średnich firmach.

"Zaledwie 5 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP, i to głównie z branży usługowej, może oddelegować na home office całą swoją załogę. Pracę zdalną części zatrudnionym jest w stanie zapewnić 42 proc. właścicieli firm, ale ponad połowa nie ma takiej możliwości" - zaznaczył. To głównie firmy handlowe, budowlane i produkcyjne, które nie dadzą rady tego zrobić właśnie ze względu na profil swojej działalności - dodał.

Badanie "KoronaBilans MŚP" przeprowadziła IMAS International we wrześniu 2020 r. na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej, pod patronatem Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Objęło grupę 304 firm z sektora MŚP, w tym: mikro (zatrudniające 3-9 osób), małe (10-49) i średnie przedsiębiorstwa (50-249). 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

KRD RSS ALERT    /    rynek pracy RSS ALERT    /    Home Office RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.156.32
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!