• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

strefa premium

PAIH: Najbardziej odległe rynki bliższe niż kiedykolwiek

Czy pandemia to dobry czas na wchodzenie na rynki zagraniczne? Jakie produkty spożywcze są najbardziej poszukiwane i które kraje są najbardziej zainteresowane współpracą z Polską? Łukasz Grabowski, Zastępca Dyrektora Centrum Eksportu PAIH, opowiada o eksporcie w czasie pandemii.
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 18-04-2021, 17:36
PAIH: Najbardziej odległe rynki bliższe niż kiedykolwiek
Czy pandemia to dobry czas na wchodzenie na rynki zagraniczne? fot. shutterstock

Portalspozywczy.pl: Jak trwająca już ponad rok pandemia wpłynęła na eksport polskich produktów spożywczych? Czy ten kryzys zmienił naszą pozycję na arenie międzynarodowej?

Łukasz Grabowski, Zastępca Dyrektora Centrum Eksportu PAIH: Jeśli cofniemy się pamięcią kilkanaście miesięcy wstecz i przypomnimy sobie pierwsze doniesienia o rozprzestrzeniającej się pandemii COVID-19, która w pewnym momencie doprowadziła do „zatrzymania się” globalnej gospodarki i „zamrożenia” życia społecznego, to myślę, że nikt nie przypuszczał wtedy, że w całym 2020 r. polska branża rolno-spożywcza ma szansę pobić rekordowy wynik sprzedaży z 2019 r., który wyniósł 31,4 mld euro. A jednak kolejne, miesięczne odczyty dotyczące eksportu towarów rolno- spożywczych dostarczały coraz więcej optymizmu. Okazało się bowiem, że pomimo obostrzeń wprowadzanych w gospodarce, utrudnień w transporcie towarów, gwałtownych zmian po stronie popytu, silne przewagi konkurencyjne, w tym m.in. dogodne warunki klimatyczne, wciąż atrakcyjne koszty pracy czy wysoka jakość produktów pozwoliły Polsce umocnić pozycję eksportera netto żywności. Wartość sprzedaży produktów spożywczych sięgnęła ostatecznie w 2020 r. 34 mld euro. Polska należy dziś do grupy największych na świecie dostawców w wielu kategoriach produktów, np. nabiału, przetworów mięsnych oraz niektórych owoców i warzyw. Wydaje się, że utrzymanie tak pozytywnego trendu wzrostowego eksportu pozwoli Polsce na awans z drugiej do pierwszej dziesiątki największych dostawców żywności na świecie do 2030 r.

Dalsza część artykułu (83%) jest dostępna dla zarejestrowanych subskrybentów serwisu, którzy wykupili dostęp do usługi "Strefa premium". lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

Powiązane tematy:

Masz pytania? Napisz!
premium@portalspozywczy.pl
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!