• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

PAIH: Pandemia może być szansą na ciekawe projekty

Najbardziej odległe miejsca na Ziemi są bliższe niż kiedykolwiek wcześniej. Zachęcamy w związku z tym polskie firmy do podejmowania odważnych decyzji o wychodzeniu na rynki zagraniczne - mówi Łukasz Grabowski, Zastępca Dyrektora Centrum Eksportu PAIH.
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 22-04-2021, 12:34
PAIH: Pandemia może być szansą na ciekawe projekty
PAIH: Pandemia może być szansą na realizację ciekawych projektów

Portalspozywczy.pl: Czy pandemia to dobry czas na wchodzenie na rynki zagraniczne?

Łukasz Grabowski, Zastępca Dyrektora Centrum Eksportu PAIH: W związku z tym, że pandemia obejmowała swoim zasięgiem kolejne regiony świata stopniowo, w obecnej chwili życie społeczno-gospodarcze w niektórych państwach, np. w Azji Południowo- Wschodniej toczy się w zasadzie normalnie. Dostępne technologie informatyczne z powodzeniem umożliwiają prowadzenie spotkań biznesowych, a więc również negocjacji z potencjalnymi kontrahentami, w trybie zdalnym. Najbardziej odległe miejsca na Ziemi są bliższe niż kiedykolwiek wcześniej. Zachęcamy w związku z tym polskie firmy do podejmowania odważnych decyzji, naturalnie poprzedzonych odpowiednimi przygotowaniami, o wychodzeniu na rynki zagraniczne. Polska Agencja Inwestycji i Handlu wspiera eksport polskich przedsiębiorców oraz promocję polskich branż w świecie. Pandemia może okazać się – wbrew pozorom – szansą na realizację ciekawych projektów. 

Jakie produkty są najbardziej poszukiwane? Które kraje są najbardziej zainteresowane współpracą z Polską w zakresie produktów spożywczych?

W 2020 r. w polskim eksporcie żywności dominowały mięso i podroby jadalne, przetwory ze zbóż, pieczywa cukiernicze, produkty mleczarskie, zboża, ryby, niektóre owoce i warzywa oraz cukry i wyroby cukiernicze. Zainteresowanie tymi kategoriami produktów zapewne utrzyma się w roku bieżącym. Rozszerzyłbym tę listę o wspomniane już produkty organiczne i bio.  

Największymi odbiorcami polskiej żywności pozostaną w tym roku kraje unijne, na czele z Niemcami, Holandią, Włochami, Francją i Czechami. Interesująco przedstawia się w tym zakresie również współpraca Polski z Rumunią, Węgrami oraz Szwecją. W grupie krajów pozaunijnych wymienić należy Wielką Brytanię, Ukrainę, Arabię Saudyjską wraz z państwami położonymi w regionie Zatoki Perskiej jak również kraje Afryki Północnej, Stany Zjednoczone oraz państwa Azji Południowo-Wschodniej m.in. Filipiny, Wietnam czy Japonię.

Czy czas pandemii zmienił cykl przygotowywania się firm na wejście na inny rynek? Na jakie czynniki warto zwrócić uwagę, co dodatkowo rozważyć, myśląc o wejściu na dany rynek zagraniczny w czasie pandemii?

W mojej opinii pandemia nie powinna mieć wpływu na podejście do planowania ekspansji jako takiej. Przygotowanie odpowiedniej strategii wejścia na rynek w oparciu o istniejące zasoby, identyfikacja przewag konkurencyjnych firmy, ocena atrakcyjności produktu lub usługi, zabezpieczenie finansowania projektu, analiza otoczenia konkurencji, poznanie preferencji konsumentów, stworzenie atrakcyjnej wizytówki firmy np. poprzez budowę strony internetowej to tylko nieliczne z zadań, które stoją przed przedsiębiorcą zainteresowanym wejściem na nowe rynki.

Wybuch pandemii spowodował, że producenci oraz eksporterzy żywności zaczęli dokładniej przyglądać się swoim łańcuchom dostaw, politykom w zakresie bezpieczeństwa higieny i pracy – w szczególności w zakładach przetwórczych, analizować możliwości automatyzacji pewnych procesów produkcji na wypadek problemów z pozyskaniem siły roboczej itd.

Wciąż jednak kluczem do sukcesu pozostaje próba zrozumienia kultury biznesowej państwa, w którym firma chce się rozwijać, znalezienie potencjalnego partnera zagranicznego oraz weryfikacja jego wiarygodności. W tym miejscu chciałbym zachęcić wszystkich przedsiębiorców zainteresowanych ekspansją zagraniczną do kontaktu z Polską Agencją Inwestycji i Handlu. 

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!