• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Partner w PwC: Firmy w Polsce dopiero się uczą prognozowania popytu

- Moim zdaniem w Polsce firmy dopiero się uczą prognozowania popytu w sposób odpowiadający wyzwaniom wynikającym z dywersyfikacji produkcji, z indywidualizowania produktów. Na razie głównie odpowiadają na popyt kosztem nadwyżek zapasów, bo chociaż to nie jest tanie, to dosyć bezpieczne. W sprzyjającym otoczeniu makroekonomicznym, które pozwala realizować wysokie marże, te koszty nie są kluczowe, ale w okresie dekoniunktury mogą się okazać ważne – mówi Dorota Dębińska-Pokorska, partner w PwC.
  • wnp.pl
  • Autor: wnp.pl
  • Data: 14-05-2018, 22:25

Dorota Dębińska-Pokorska wskazuje, że zaspokajanie coraz bardziej zróżnicowanego produktowo popytu oznacza wzrost kosztów zarówno w sferze produkcji, jak i w obszarach magazynowania oraz logistyki.

Doświadczenia pokazują, informuje Dorota Dębińska-Pokorska, że w tradycyjnych modelach określania popytu, bez użycia zaawansowanych narzędzi informatycznych, dokładność prognoz kształtuje się na poziomie 80 proc.

W okresach dekoniunktury uważa Dorota Dębińska-Pokorska, dywersyfikacja produkcji może się okazać groźna, bo wtedy m.in. łatwo zostać z niezbywalnymi zapasami części produktów
Najbardziej dojrzałe firmy, wskazuje Dorota Pokorska-Dębińska, coraz częściej korzystają z narzędzi cyfrowych pozwalających prognozować popyt na konkretne produkty; podkreśla, że wdrażanie modeli predykcyjnych to procesy, które zajmują wiele miesięcy.

Poszczególne etapy rozwoju cywilizacyjnego stawiają przed przedsiębiorcami charakterystyczne wyzwania. Czy obecnie jest widoczne jakieś specyficzne dla naszych czasów zjawisko w przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych?

- Nasze doświadczenia pokazują, że niezależnie od branży przedsiębiorstwa produkcyjne mają obecnie ten sam problem do rozwiązania, a mianowicie znalezienie właściwej odpowiedzi na płynące ze strony klientów, czy ich największych odbiorców, którymi są często wielkie sieci handlowe, żądanie dostaw coraz bardziej zindywidualizowanych produktów. Zaspokajanie coraz bardziej zróżnicowanego produktowo popytu oznacza wzrost kosztów zarówno w sferze produkcji, bo m.in. często trzeba przezbrajać linie produkcyjne, jak też w obszarach magazynowania i logistyki. W praktyce powstaje dylemat, czy ze względów kosztowych pozostać przy, tak to nazwijmy, tradycyjnym asortymencie produkcji, czy też podjąć wyzwanie, ale też ryzyko kosztowe i walczyć o rynek, zwiększając gamę produktów. Tak długo, jak otoczenie makroekonomiczne jest korzystne, dywersyfikacja produkcji i związany z tym wzrost jej kosztów nie są specjalnie istotne, bo marże są wystarczająco wysokie, ale w okresach dekoniunktury dywersyfikacja może się okazać groźna, bo wtedy łatwo zostać z niezbywalnymi zapasami części produktów czy z kosztami logistyki zupełnie niedopasowanymi do pogorszonej koniunktury.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!