• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

PE zrobi rewolucję w etykietach żywności

PE przyjął w środę nowe przepisy o etykietowaniu żywności. Informacja o wartości odżywczej produktu - kaloriach, zawartości tłuszczu, tłuszczów nasyconych, węglowodanów, cukrów, białek i soli - będzie musiała być czytelnie podana na opakowaniu.
  • Autor: PAP
  • Data: 07-07-2011, 08:49
PE zrobi rewolucję w etykietach żywności

Z kolei na liście składników będą musiały widnieć również alergeny.

Nowe etykiety mają ułatwić konsumentom szybkie odnalezienie informacji o produkcie podczas zakupów i umożliwić świadomy wybór. Zawartość m.in. kalorii i tłuszczów będzie musiała być podana w przeliczeniu na 100 g lub 100 ml. Dodatkowo, zawartość tych składników może być przeliczona na jedną porcję produktu. Ponadto konsument będzie w stanie od razu "wyłapać" sztuczne składniki i alergeny. Wymóg nowego oznakowania nie będzie dotyczyć alkoholu.

- Nowe przepisy mają zapewnić, że konsumenci będą lepiej poinformowani, co pomoże im w dokonywaniu świadomych wyborów podczas zakupów - powiedziała chadecka poseł sprawozdawca Renate Sommer. - Mimo politycznych różnic w PE i ideologicznych, narodowych przekonań, wypracowaliśmy dobry kompromis".

Negocjacje między KE, krajami UE oraz PE w sprawie nowych etykiet trwały wiele miesięcy. Spory dotyczyły zakresu rozporządzenia. KE chciała m.in., by nowe zasady etykietowania dotyczyły też alkoholu, z wyjątkiem wina, piwa i spirytusu, a także by informacje o pochodzeniu były umieszczane obowiązkowo. Propozycje, w obawie przed wpływem na rodzimy przemysł, osłabiały kraje UE, swoje uwagi zgłaszał też europarlament.

Jednomyślność wystąpiła tylko w przypadku alergenów. Chociaż już teraz informacja o nich musi być umieszczana na opakowaniach, to jednak by ułatwić klientom ich odnalezienie będą musiały być wyszczególnione na liście składników. Konsumenci będą musieli być też poinformowani o zawartości alergenów w daniach podawanych w restauracjach czy stołówkach. Kraje UE samodzielnie zdecydują, w jakiej formie ma to nastąpić, np. ustnie przy zamawianiu dania, czy też w menu.

Również produkty wyglądające podobnie do innych, ale wykonane z zamiennych składników, np. produkty seropodobne wykonane z surowców roślinnych (tzw. produkty imitujące żywność), będą łatwe do rozpoznania. Jeśli składnik produktu, którego się spodziewamy, został zastąpiony innym, musi to być wyraźnie zaznaczone w przedniej części opakowania, przy użyciu odpowiedniego rozmiaru czcionki, obok nazwy marki. Produkty mięsne i rybne składające się z małych kawałków muszą być opisane jako produkt powstały "z połączenia kawałków mięsa" lub "z połączenia kawałków ryby".

więcej informacji:

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • ryba 2011-07-07 07:58:17

    Jako konsument zwracający uwagę na oznakowanie, bardzo się cieszę z powodu konieczności wprowadzenia zmian na opakowaniach... Z punktu widzenia drugiej strony - podejrzewam, że dla producentów będą to dość duże koszty (badania laboratoryjne, nowe opakowania, utylizacja starych itp) a w dobie kryzysu każda wydana złotówka nie jest mile widziana ;)

    Odpowiedz
  • panzpihu 2011-07-07 09:59:01

    No to znowu Panie z PIHu będą kontrolować i mierzyć linijką, czy wysokośc napisów ma 6 mm. Jak ma 5,5 mm to kara ! Tak trzymać. Niech w końcu bedzie porządek.

    Odpowiedz
  • przedsiębiorca 2011-07-07 11:15:19

    Kolejna podwyżka cen produktów szykuje nasze MRiRW swoją nieudolnością napisania rozporządzenia w sprawie znakowania produktów. Brak zapisów, że dotychczasowe wykonane nadruki opakowań mogą być użyte do czasu ich zużycia (a można sprawdzić fakturą zakupu) po każdej nowelizacji sprawia, że trzeba zaplacic za zutylizowanie opakowań już nieużytecznych i zapłacić za wykonanie nowych prejektów nadruków, nowych matryc i nowych wreszcie opakowań. Ato wszystko musi wejść w cenę produktu lub małego producenta eliminuje z dzialalnosci. Wiem po sobie, gdy zamawiam najmniejsze ilości nadruków z możliwych a to jest ilość wystarczająca mi na 8 - 12 lat. Mniejszych ilości nikt nie chce się podjkąć zrobić bo wtedy opakowanie kosztowaloby 2-4 razy wartości wsadu. Przy artyklulach spożywczych jest to niemożliwe i trzeba zamykac zaklad.

    Odpowiedz
  • producent 2011-07-08 07:59:42

    Niepotrzebne koszty, zamiast zmieniać informacje na etykietach, trzeba by wyedukować konsumentów, bo 90% z nich i tak nie czyta etykiet tylko patrzy na cenę. Nie wspominając już, że coraz większa ilość informacji na produkcie powoduje to, że informacje te przestają być czytelne.

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!