Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Pekao: Wyzwania operacyjne i popytowe firm spożywczych

Co było wielkim wyzwaniem podczas 12 miesięcy pandemii i z czym firmy spożywcze sobie poradziły? – Wyzwania, przed którymi firmy z branży spożywczej stanęły w 2020 roku można podzielić na dwie grupy: operacyjne i popytowe. Pierwsza grupa wiązała się z koniecznością reorganizacji codziennej działalności w sposób umożliwiający bieżące funkcjonowanie w „pandemicznych” warunkach. Większość tego rodzaju barier została przez branżę szybko zdiagnozowana i skutecznie zaadresowana – tłumaczy w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Paweł Kowalski, ekonomista Banku Pekao SA.

Pekao: Wyzwania operacyjne i popytowe firm spożywczych
Paweł Kowalski, ekonomista Banku Pekao SA. Fot. materiały prasowe

Autor: Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl
Data: 03-03-2021, 09:31

Paweł Kowalski, ekonomista Banku Pekao SA. zauważa, że sprawne dostosowanie do nowych wymogów sanitarnych i minimalizacja ryzyka zakażeń w zakładach pracy pozwoliły firmom spożywczym uniknąć poważniejszych przestojów produkcyjnych.

– Przezwyciężono większość barier logistycznych, m.in. związanych z wydłużeniem czasu przewozów w transporcie międzynarodowym podczas eskalacji pandemii. Firmy dość skutecznie dostosowały się też do nowego modelu utrzymywania relacji biznesowych. Przeniosły znaczną część aktywności do kanału on-line, zwiększyły sprzedaż w kanałach internetowych i znajdowały sposoby na poszukiwanie nowych partnerów w warunkach zawieszenia branżowych eventów i targów żywności – mówi ekspert.

Załamanie popytu w kanale HoReCa

W jego ocenie druga grupa wyzwań, związana z barierami popytowymi, okazała się dużo trudniejsza do przezwyciężenia. Bariery te wiązały się przede wszystkim z załamaniem popytu sektora gastronomicznego.

– Spadek cen części produktów rolno-spożywczych – przede wszystkim mięsa – i znaczne pogorszenie wyników finansowych niektórych segmentów świadczą o tym, że segmenty te nie znalazły niestety skutecznej metody na rozwiązanie problemów z popytem. Przede wszystkim zabrakło tu chyba dostosowania wolumenów produkcji do nowych, pogorszonych warunków popytowych. W rezultacie na rynku pojawiała się nadpodaż, która przekładała się na głębokie spadki cen, a w konsekwencji marż – wyjaśnia Paweł Kowalski.

– Z kolei dostosowanie poziomu produkcji było utrudnione przez pewne cechy strukturalne polskiej branży spożywczej, takie jak silne rozdrobnienie czy tradycyjne uzależnienie rozwoju od wzrostu wolumenów, zwłaszcza eksportowych, kosztem niskiej marżowości produktów. W takich warunkach skoordynowane działania w większości segmentów nie są wykonalne, a przy niskich marżach nawet względnie nieznaczne spadki cen wywołane rosnącą nadpodażą mogą mocno odbijać się na wynikach finansowych – dodaje.

Charakter produktów

Jeśli spojrzeć na wyniki finansowe, okazuje się, że branża spożywcza na tle całej polskiej gospodarki okazała się względnie odporna na skutki pandemii COVID-19, czego spodziewała się większość ekspertów.

Jak podaje Paweł Kowalski, po trzech kwartałach 2020 r. zagregowane przychody firm zajmujących się produkcją żywności i napojów – zatrudniających 50 i więcej pracowników – wzrosły o 4% r/r, a ich łączny wynik netto poprawił się aż o 18% r/r. Tymczasem w całym przetwórstwie przemysłowym, po wyłączeniu branży spożywczej, obroty w tym samym okresie spadły o 8% r/r, a wynik finansowy pogorszył się o 22%.

więcej informacji:

Pekao RSS ALERT    /    Pekao S.A. RSS ALERT    /    Paweł Kowalski RSS ALERT    /    firmy spożywcze RSS ALERT    /    pandemia RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    HoReCa RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    ziemniaki RSS ALERT    /    piekarnictwo RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.174.50
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!