Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

PIE: polskie firmy coraz częściej wchodzą na rynek niemiecki

Polscy przedsiębiorcy, decydując się na zagraniczną ekspansję, coraz częściej wybierają Niemcy - wskazał Polski Instytut Ekonomiczny. Dotyczy to głównie firm z branży nowoczesnych technologii, chemicznych, meblarskich czy prowadzących utylizację odpadów.

PIE: polskie firmy coraz częściej wchodzą na rynek niemiecki
Niemcy /fot. Unsplash

Autor: PAP
Data: 28-01-2021, 14:58

W opublikowanym w czwartek raporcie Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) zwrócił uwagę, że wartość polskich bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) w Niemczech i ich udział w ogólnym odpływie BIZ z Polski wahał się w poszczególnych latach. W 2019 r. wyniósł 1,14 mld zł, stanowiąc 23 proc. ogółu odpływu BIZ z Polski. Skumulowana wartość polskich BIZ w Niemczech na koniec 2019 r. przekroczyła ponad 5,9 mld zł (6 proc. ogółu skumulowanych polskich BIZ).

"Dla porównania skumulowane niemieckie BIZ w Polsce wyniosły 167 mld zł, a ich napływ do Polski tylko w 2019 r. 11,1 mld zł" - zauważyli analitycy w czwartkowym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE".

Eksperci wskazali na tendencję wzrostową udziału polskich inwestycji w Niemczech w polskich BIZ ogółem, mimo wahań w poszczególnych latach. "Dotychczas zainwestowało tam około 1,8 tys. podmiotów z Polski, które zatrudniają 20 tys. osób" - podkreślił PIE. Najdłuższe tradycje w działaniu na rynku niemieckim mają polskie firmy budowlane, które z reguły są podwykonawcami firm niemieckich, "ale coraz częściej przejmują dotychczasowych zleceniodawców".

Ostatnio, jak zaznaczyli, aktywność inwestycyjną w Niemczech wykazują zwłaszcza firmy chemiczne, motoryzacyjne, meblarskie, logistyczne i prowadzące utylizację odpadów. Z kolei największymi polskimi inwestorami w Niemczech są: PKN Orlen, Boryszew, Ciech, KGHM, Kopex i Nowy Styl. "Coraz śmielej na rynek niemiecki wchodzą firmy z segmentu nowoczesnych technologii. Rozwijają działalność polskie spółki IT, takie jak Comarch, Asseco czy Komputronik" - wskazali.

Według PIE 96 proc. polskich inwestorów w Niemczech uważa, że wybór tego kraju jako miejsca inwestycji był trafny. Chwalą m.in. jakość infrastruktury, dyscyplinę płatniczą, podejście instytucji podatkowych oraz dostępność wykwalifikowanych kadr i dotacji. Kryzys wywołany pandemią nie powoduje na ogół zmiany ich planów inwestycyjnych.

"Głośnym przykładem negatywnego wpływu pandemii jest rezygnacja przez PLL LOT z zakupu niemieckiej linii lotniczej Condor" - przypomniał PIE. Lotnictwo należy bowiem do branż najbardziej dotkniętych przez pandemię - dodał.

Trudności z wejściem na rynek niemiecki mają szczególnie firmy spożywcze. Konsumenci niemieccy są też bardzo przywiązani do krajowych marek. "Problemy te rozwiązuje przejęcie lub nawiązanie partnerstwa z lokalną firmą" - zaznaczono.

Zdaniem ekspertów rynek niemiecki jest trudny i wymaga dobrego rozpoznania, ale stwarza też duże możliwości dla potencjalnych inwestorów. "Prawie 740 tys. przedsiębiorców, właścicieli małych i średnich firm przekroczyło już 60. rok życia, a co trzeci z nich chce sprzedać firmę" - podkreślono.

Według PIE w najbliższych trzech latach 620 tys. MSP planuje sprzedaż udziałów lub przekazanie ich w ramach sukcesji. Kończy się okres aktywności zawodowej pokolenia, które po zjednoczeniu Niemiec zakładało rodzinne spółki, a w nowym pokoleniu często nie ma kandydatów do ich przejęcia - podsumowali analitycy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Polski Instytut Ekonomiczny RSS ALERT    /    Niemcy RSS ALERT    /    ekspansja zagraniczna polskich firm RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.232.129.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!