Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Pogorszenie nastrojów konsumenckich

W IV kwartale 2011 roku odnotowano pogorszenie nastrojów konsumenckich społeczeństwa polskiego, przy czym pogorszenie ocen dotyczących przyszłości było znacznie większe niż dotyczących okresu bieżącego - podał w piątek GUS w komunikacie.

"Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący bieżące tendencje konsumpcji indywidualnej ukształtował się w IV kwartale 2011 r. na poziomie -24,7 pkt proc. i był niższy o 1,0 pkt proc. niż w poprzednim kwartale oraz o 5,6 pkt proc. niż w analogicznym kwartale poprzedniego roku" - napisano w komunikacie.

"Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący tendencje konsumpcji indywidualnej oczekiwanej w najbliższych miesiącach, w IV kwartale 2011 r. osiągnął poziom -31,9 pkt proc. i był o 4,5 pkt proc. niższy w stosunku do poprzedniego kwartału oraz o 5,3 pkt proc. niższy w porównaniu do IV kwartału 2010 r." - dodano.

GUS podał, że zanotowana w IV kwartale 2011 r. niekorzystna zmiana poziomu nastrojów konsumenckich spowodowana została głównie pogorszeniem ocen dotyczących sytuacji gospodarstw domowych i gospodarki kraju w najbliższej przyszłości.

Wskaźnik ocen zaistniałych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w ostatnich 12 miesiącach) ukształtował się w IV kwartale 2011 r. na poziomie -22,0 pkt proc. i był wyższy od wyniku z poprzedniego kwartału o 0,5 pkt proc., ale w porównaniu do IV kwartału 2010 r. był niższy o 4,6 pkt proc.

"Natomiast wskaźnik ocen oczekiwanych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach) w IV kwartale 2011 r. pogorszył się o 3,3 pkt proc. i ukształtował na poziomie -16,0 pkt proc." - napisano.

Podobne kierunki zmian zanotowano w odniesieniu do sytuacji ekonomicznej kraju.

"Wskaźnik ocen zaistniałych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (w ostatnich 12 miesiącach) ukształtował się w IV kwartale 2011 r. na poziomie -39,3 pkt proc. i był wyższy od wyniku z poprzedniego kwartału o 1,6 pkt proc., ale w porównaniu do IV kwartału 2010 r. był niższy o 5,7 pkt proc." - napisano w komunikacie GUS.

"Wskaźnik oczekiwanych zmian sytuacji ekonomicznej kraju (w najbliższych 12 miesiącach) w IV kwartale 2011 r. wyniósł -31,3 pkt proc. i był niższy o 4,8 pkt proc. niż w poprzednim kwartale oraz o 5,5 pkt proc. niższy niż rok wcześniej" - dodano.

Z badania GUS wynika, że najbardziej negatywne zmiany nastrojów konsumenckich w IV kwartale 2011 r. odnotowano w odniesieniu do oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia, których wskaźnik ukształtował się co do wartości bezwzględnej na poziomie 44,7 pkt proc. i był gorszy niż w poprzednim kwartale o 10,4 pkt proc.

"W mniejszym stopniu na zmianę nastrojów konsumenckich wpłynęły zmiany ocen obecnego dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych (poprawa o 1,4 pkt proc.) oraz możliwości zaoszczędzenia pieniędzy (poprawa o 0,7 pkt proc.)" - napisano.

Badanie przeprowadzono na próbie 5.367 gospodarstw domowych.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

GUS RSS ALERT    /    nastroje konsumentów RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.229.119.29
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!