Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Polacy o sobie samych: pracowici, malkontenci, ale serdeczni

Jak wynika z najnowszego sondażu CBOS, Polacy oceniają siebie samych przede wszystkim - w kolejności - jako pracowitych, malkontentów, dobrych, serdecznych. Przyznają też, że są leniwi, zazdrośni i nieżyczliwi. Zaledwie według 3 proc. respondentów - jesteśmy patriotami.
  • Autor: PAP
  • Data: 24-09-2015, 13:37
Polacy o sobie samych: pracowici, malkontenci, ale serdeczni
fot. Shutterstock

Największa grupa ankietowanych jako główną cechę charakterystyczną dla Polaków wskazała pracowitość. Uznał tak co czwarty respondent (25 proc.).

Kolejnym wyróżnikiem - drugim pod względem częstości wskazań - okazało się: malkontenctwo, narzekanie, pesymizm, roszczeniowa postawa wobec życia (17 proc. odpowiedzi). Badani mówili w tym kontekście, że Polacy wciąż narzekają, lubią czy wręcz uwielbiają narzekać, są smutni, pesymistyczni, niezadowoleni z życia, są wręcz "wiecznie niezadowolonymi marudami".

Polacy - jak podało CBOS - postrzegają siebie również jako ludzi dobrych, serdecznych, przyjaznych (12 proc.). Do swoich mocnych stron zaliczają też zaradność, gospodarność, przedsiębiorczość, operatywność, umiejętność radzenia sobie z różnego rodzaju wyzwaniami (10 proc.) - pojawiły się opinie, że "Polak wszystko potrafi".

Według badań, w opisie zalet Polaków rzadziej znalazły się takie przymioty jak: gościnność (8 proc.), solidność, rzetelność, wiarygodność (4 proc.); inteligencja, mądrość, dobre wykształcenie (4 proc.); pomysłowość, kreatywność (1 proc.); otwartość, ugodowość, tolerancyjność (3 proc.), poczucie humoru, pogoda ducha (2 proc.); umiejętność korzystania z życia, swoboda pozwalająca dobrze się bawić (2 proc.). Badani charakteryzując Polaków mówili niekiedy o patriotyzmie (3 proc.), a także o waleczności (1 proc.).

W ocenie CBOS, na ciemniejszą stronę autoportretu Polaków - poza malkontenctwem - składają się m.in.: zazdrość i zawiść (8 proc.), cwaniactwo i kombinatorstwo (8 proc.), brak szczerości, fałsz, nieuczciwość i obłuda (3 proc.). Część respondentów charakteryzując typowych Polaków wspomniała o lenistwie (6 proc.), również w kontekście naszych postaw roszczeniowych ("Polacy chcieliby mało robić, a dużo zarabiać", "nie chce im się pracować"). Niekiedy respondenci mówili też o zachłanności (3 proc.).

Mała część badanych uważa, że Polak to człowiek niesympatyczny, arogancki, nieżyczliwy, nieuprzejmy, złośliwy, kłótliwy (4 proc.). Pojawiały się również opinie, że cechuje nas brak solidaryzmu społecznego - myślenia w kategoriach dobra wspólnego, panuje wzajemna nieufność, podejrzliwość, samolubstwo, egoizm (3 proc.).

Typowy Polak - według badań CBOS - bywa postrzegany także jako tradycjonalista, człowiek religijny, rodzinny (3 proc.).

Sondaż CBOS został zrealizowany w dniach 1-8 lipca tego roku na liczącej 1044 osoby reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!