Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Polscy producenci przy eksporcie powinni stawiać na efekt skali i konsolidację

Polscy producenci produktów rolno-spożywczych, którzy chcą mocniej wyjść na rynki zagraniczne powinni postawić na efekt skali, a oprócz samego eksportu, inną możliwością postawienia nogi na dalekich rynkach są inwestycje kapitałowe i konsolidacja - mówił na panelu zatytułowanym Made in Poland podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu (FRSiH) Bartosz Marcinkowski, partner Praktyka Prawa Spółek, Fuzji i Przejęć DZP.

Polscy producenci przy eksporcie powinni stawiać na efekt skali i konsolidację
Bartosz Marcinkowski, partner Praktyka Prawa Spółek, Fuzji i Przejęć DZP fot. PTWP

Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
Data: 19-10-2014, 18:47

- Eksport stanowi jeden z elementów rozwoju i wychodzenia poza Polskę, natomiast druga noga rozwijania działalności za granicą, czyli inwestycje kapitałowe i przejmowanie głównie istniejących firm stanowi - przynajmniej teoretycznie - metodę skokowego rozwoju i przyrostu masy krytycznej - mówił Bartosz Marcinkowski.

- Nabycie gotowych struktur stanowi metodę, która umożliwia skokowe zaistnienie na rynku obcym, co jest alternatywą dla żmudnego rozwoju organicznego - dodał.

- Mówiąc o inwestycjach kapitałowych i konsolidacyjnych, to rozumiem też jednak i potrafię docenić działania, co do nabywania spółek i wchodzenia do krajów bliższych nam geograficznie czy kulturowo, niż wychodzenia z tego typu inwestycjami do krajów odległych, których dopiero się uczymy - powiedział również Marcinkowski.

Przy eksporcie liczy się efekt skali, czemu może dopomóc konsolidacja zarówno w kraju jak i w aspekcie regionalnym, a także np. grupowanie się producentów.

- Jeśli konsolidacja jest zrobiona w sposób strategiczny, to może przyczynić się do zwiększania masy i znaczenia nie tylko na rynku lokalnym ale i regionalnym - mówił Marcinkowski.

- Konsolidacja czy to krajowa czy w szerszym zakresie regionalnym niewątpliwie pomaga, ale jestem ostrożny, jeśli chodzi o przecenianie tego aspektu i osiągania tego za wszelką cenę. Czasami zła alokacja środków czy też działania pozbawione strategii mogą szkodzić i zamiast budować potencjał to mogą powodować utratę potencjału, który już istnieje - dodał.

- Konsolidacja może mieć zaś rozmaite przejawy, nie tylko jako budowanie grup kapitałowych w produktach przetworzonych, ale może mieć też przejawy miękkiej konsolidacji, czyli tworzenia struktur klastrowych i struktur spółdzielczych. Może też być efektem różnych zdarzeń np. sukcesji w brany spożywczej, po tym, gdy osoba tzw. spiritus movens przedsięwzięcia osiąga swój wiek i przestaje kierować przedsiębiorstwem - dodał.

Odkąd Polska wstąpiła do Unii Europejskiej w 2004 roku polski eksport produktów rolno-spożywczych wzrósł czterokrotnie do niemal 20 miliardów euro w 2013 roku. W 2014 roku może przekroczyć 20 mld złotych.

Bank BGŻ ocenia, że polski eksport produktów rolno-spożywczych w dłuższym terminie - w ciągu najbliższych lat - może wzrosnąć aż kilkukrotnie z 20 mld euro.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Bartosz Marcinkowski RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT    /    polski eksport RSS ALERT    /    VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu RSS ALERT    /    konsolidacja RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.238.190.122
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!