"Polska, dzięki swojemu położeniu, jest naturalną bramą dla handlu Europy i Azji na Jedwabnym Szlaku - powiedziała Skrzydło. "Dlatego zachęcamy podmioty sektora transportu i logistyki do zaangażowania w ten projekt" - dodała.

Jak informuje resort infrastruktury w środowym komunikacie, Pas i Szlak to chiński program rewitalizacji Jedwabnego Szlaku, zacieśnienia współpracy gospodarczej oraz budowy infrastruktury w 60 państwach. Koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku została przedstawiona jesienią 2013 r. przez prezydenta Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinpinga.

Justyna Skrzydło reprezentowała polski rząd 11 września 2017 r. podczas Drugiego Szczytu Pasa i Szlaku w Hongkongu. Tematem sesji plenarnej, w której wiceminister uczestniczyła jako jedyny przedstawiciel z Unii Europejskiej, był dialog z decydentami i inwestycje.

Ministerstwo infrastruktury poinformowało, że wiceminister Skrzydło nawiązała w swoim wystąpieniu do obecności premier Beaty Szydło na inauguracji Forum Pasa i Szlaku w maju br. w Pekinie oraz podkreśliła zainteresowanie Polski działalnością Azjatyckiego Banku Infrastruktury i Inwestycji (AIIB).

"Uważamy, że podstawą współpracy w ramach Pasa i Szlaku powinna być zasada równości i sprawiedliwego dostępu do rynku, co podniesie rentowność euroazjatyckich połączeń, wpływając pozytywnie na wymianę handlową Europy z Azją" - powiedziała wiceminister.

Zaznaczyła, że priorytetem dla polskich przedsiębiorstw kolejowych jest zwiększenie liczby oraz dywersyfikacja eurazjatyckich tras kolejowych i multimodalnych. Dodała, że polski rząd popiera m.in. takie inicjatywy jak Międzynarodowy Transkaspijski Korytarz Transportowy (MTTT), w których aktywne są polskie spółki kolejowe.

W wydarzeniu zorganizowanym przez Radę Rozwoju Handlu Hongkongu uczestniczyło trzy tysiące reprezentantów państw azjatyckich i międzynarodowego biznesu.