Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Polska poradziła sobie z rosyjskim embargiem

W najnowszym raporcie Market Monitor, przygotowanym przez firmę Atradius, analitycy oceniają, że Polska poradziła sobie z rosyjskim embargiem znajdując klientów na nowych rynkach

Polska poradziła sobie z rosyjskim embargiem
Fot. Shutterstock

Autor: PAP
Data: 13-01-2016, 07:37

Zdaniem analityków Atradius, ogólna kondycja branży spożywczej jest dobra, a największymi zagrożeniami dla sektora są m.in. niestabilne ceny oraz potencjalne spowolnienie gospodarcze.

Jak wynika z raportu, sytuacja sektora spożywczego w Unii Europejskiej jest relatywnie dobra, a większości krajów udaje się zachować stabilność kredytową przedsiębiorstw. Konkurencja na terenie Wspólnoty jest coraz większa, na co największy wpływ ma przede wszystkim zwiększanie wydajności oraz niskie koszty produkcji.

Zanotowano także umocnienie się sieci handlowych, co głównie odbija się na dostawcach, których marże utrzymują się na niskim poziomie, bądź znacznie spadły. Z kolei zapoczątkowany w 2014 r. spadek cen surowców rolniczych przynosi korzyści producentom oraz przetwórcom żywności.

Rosyjskie embargo odczuło większość europejskich firm, szczególnie działających na rynkach owoców, warzyw oraz nabiału. Jednak zdaniem analityków, na sankcjach o wiele bardziej ucierpiała sama Rosja, a przede wszystkim jej eksporterzy.

Zakaz importu żywności przez Rosję nie wpłynął na liczbę bankructw w unijnej branży spożywczej, bowiem większość firm skutecznie znalazła alternatywne rynki. Co więcej, w wielu przypadkach to właśnie eksport odgrywa kluczową rolę w zachowaniu rentowności branży, często rekompensując słabsze wyniki na rynkach rodzimych.

Według analityków, inaczej sytuacja wygląda w Polsce, gdzie silny popyt krajowy stanowiący blisko 70 proc. ogólnej sprzedaży pozwala skutecznie bronić się przed takimi perturbacjami jak embargo. Dodatkowo polscy przedsiębiorcy stale poszukują nowych możliwości, np. dotyczy to eksportu jabłek. Ponadto Polska stała się drugim wiodącym producentem zagęszczonego soku jabłkowego na świecie.

W raporcie także zwrócono uwagę na zmianę władzy w Polsce, która zapowiedziała nałożenie nowych podatków na banki i największe sieci supermarketów. Według analityków Atradius zmiany te należą do największych wyzwań, z jakimi będzie musiał się zmierzyć sektor spożywczy w Polsce w 2016 r.

Przedsiębiorstwa polskie działające w sektorze spożywczym poradziły sobie z większością problemów w 2015 r. - oceniają analitycy. Polski eksport żywności za cały rok 2015 r. prawdopodobnie przekroczy próg 25 miliardów euro (w 2014 r. było to odpowiednio 21,3 mld euro), z czego najwięcej jest eksportowane do krajów UE, w szczególności Wielkiej Brytanii i Niemiec. Wzrost sprzedaży zanotowano m.in. do krajów Azji i Afryki.

więcej informacji:

rosyjskie embargo RSS ALERT    /    Atradius RSS ALERT    /    Market Monitor RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.168.62.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!