• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Polski biznes nie boi się kryzysu gospodarczego

Większość przedsiębiorców nie zamierza w tym roku zwalniać pracowników. Co więcej, chcą dalej inwestować. Z sondażu „Rz" wynika, że w biznesie najbardziej przeszkadza nie kryzys, ale wysokie składki płacone na ZUS i NFZ - pisze Rzeczpospolita.
  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 02-01-2009, 07:18
Polski biznes nie boi się kryzysu gospodarczego

Większość menedżerów dobrze ocenia kondycję swojej firmy. Choć w porównaniu z podobnymi badaniami sprzed roku więcej osób przyznaje, że dzieje się w nich źle lub tak sobie. Teraz tak ocenia sytuację odpowiednio 15 i 27 proc., a w październiku 2007 r. były to 4 i 20 proc. Firmy odczuwają jednak skutki światowego kryzysu, bo ok. 39 proc. menedżerów ocenia, że sytuacja ich firm jest gorsza niż dwa lata temu. Tyle samo jednak uważa, że w tym czasie kondycja się poprawiła. Najwięcej niezadowolonych jest wśród małych firm, zatrudniających do dziewięciu pracowników. Połowa z nich gorzej ocenia sytuację swojej firmy niż dwa lata temu. Im większe przedsiębiorstwo, tym lepsza ocena. Gorzej wiedzie się firmom przemysłowym niż handlowym czy usługowym.

Jednak mimo przekonania o nieuchronnym spowolnieniu gospodarki dwie trzecie właścicieli i szefów ma zamiar w tym roku inwestować. Co czwarta firma zamierza rozpocząć nowe inwestycje, prawie 40 proc. kontynuować już rozpoczęte, a tylko 2 proc. myśli o ich przerwaniu.

Z naszego sondażu wynika także, że 70 proc. przedsiębiorców oczekuje, iż w tym roku powtórzy lub nawet polepszy ubiegłoroczne wyniki finansowe. To niejedyny dowód na optymistyczne przewidywania menedżerów. Co siódmy chce zwiększyć zatrudnienie, a 71 proc. je utrzymać. O zwolnieniach częściej myślą w firmach dużych niż w małych, rzadziej w handlowych i usługowych niż w produkcyjnych (20 proc.).

- Właśnie skończył się trzeci rok szybkiego wzrostu gospodarczego. Przedsiębiorcy są pod dużym wrażeniem tych lat i większą wagę przykładają do tego, co mają, a nie do nieznanej przyszłości - mówi prof. Stanisław Gomułka, główny ekonomista BCC. - Większość firm traktuje czas osłabienia gospodarczego co najwyżej jako brak szans na rozwój, ale nie jako okres walki o przetrwanie - dodaje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z PKPP Lewiatan. - Plany inwestycyjne cieszą, bo świadczą, że firmy pamiętają osłabienie gospodarcze z lat 2001 - 2002 i wiedzą, iż rozpoczynanie inwestycji dopiero w czasie poprawy koniunktury skazuje je na oddawanie rynku tym, którzy inwestowali wcześniej.

Pytani o najważniejsze bariery w prowadzeniu firm przedsiębiorcy najczęściej wskazują na wysokie składki na ZUS i NFZ, biurokrację i zagmatwane, niejasne przepisy.

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!