Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Polski biznes traci wiarę w euro

Polski biznes znowu traci zapał do przyjmowania unijnej waluty. Obecnie wejścia Polski do strefy euro życzyłoby sobie tylko 42 proc. średnich i dużych firm.

Polski biznes traci wiarę w euro
Fot. Fotolia

Autor: portalspożywczy.pl
Data: 13-01-2020, 13:45

Złoty czy euro? Takie pytanie od 10 lat stawiamy członkom zarządu działających w Polsce firm. Okazuje się, że polscy przedsiębiorcy w tej kwestii są wyjątkowo zmienni w uczuciach. Ich opinia odnośnie porzucania przez Polskę złotego i przyjmowania euro zmienia się szybciej nić cykle koniunkturalne. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Grant Thornton, w 2010 roku aż 85 proc. średnich i dużych firm w Polsce deklarowało, że chciałoby, aby Polska przyjęła euro. Rok później zaczął się wieloletni kryzys strefy euro i poparcie polskiego biznesu dla unijnej waluty stopniało do 42 proc. w 2015 roku. Później zaufanie do euro jednak odbudowywało się i w 2018 roku sięgnęło 74 proc. Ta dobra passa została jednak właśnie przerwana. Obecnie poparcie dla unijnej waluty wynosi znowu tylko 42 proc., a więc spadło do najniższego historycznie poziomu.

To niemal tyle samo, ile wynosi odsetek firm, które jednoznacznie deklarują, że chciałyby pozostawienia złotego (40 proc. wobec 22 proc. rok temu). Co szósty badany (17 proc.) nie ma zdania, co jest zresztą najwyższym wynikiem w dziesięcioletniej historii badania.

Złoty kusi swoją stabilnością

Co sprawia, że postrzeganie złotego w polskim biznesie tak wyraźnie poprawia się? Przyczyną może być coraz większa stabilność naszej waluty. Jedną z najczęściej wskazywanych przez firmy potencjalnych zalet wejścia Polski do strefy euro jest ograniczenie ryzyka kursowego. Eksporterzy czy importerzy przez ostatnie dekady narzekali na dużą zmienność kursu złotego – wahania były tak silne, że np. ciężko było im ustalać ceny transakcji, zmieniały się raty kredytów zaciąganych w obcych walutach czy musieli oni odpłatnie zabezpieczać się przed zmianami kursu.

Trudno się dziwić, że perspektywa przyjęcia euro była więc z tej perspektywy kusząca. Sytuacja jednak wyraźnie się zmienia. W 2019 roku średnia miesięczna zmienność kursu EUR/PLN wyniosła zaledwie 3,7 proc., co jest najniższym wynikiem w historii i aż pięciokrotnie niższym, niż w rekordowym roku 2009 roku (prawie 18 proc.). Jeśli dodać do tego fakt, że stopy procentowe w Polsce od prawie 5 lat utrzymują się na rekordowo niskim poziomie (główna stopa NBP wynosi 2,5 proc.), to złoty prezentuje się naprawdę korzystnie. Przedsiębiorcy zaczynają przyzwyczajać się do myśli, że może on być trwale walutą, która łączy w sobie stabilność kursową i niskie oprocentowanie. Dotąd, przez ostatnie 30 lat, taka sytuacja nie miała miejsca.

więcej informacji:

kryzys strefy euro RSS ALERT    /    euro RSS ALERT    /    Grant Thornton RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.187.81
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!