Pomorskie: 3 mld zł na inwestycje na kolei w najbliższych latach
Około 3 mld zł mają kosztować remonty i budowa linii kolejowych w Pomorskiem w najbliższych latach. Powstanie Pomorska Kolej Metropolitalna, a odcinki linii Gdynia-Kościerzyna, Reda-Hel i Warszawa-Gdynia będą zmodernizowane. Prace utrudnią ruch na kolei.
Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Zbigniew Szafrański poinformował w środę w Gdańsku podczas konferencji prasowej, że projekty realizowane na terenie województwa są finansowane w 60 proc. z funduszy unijnych, a w 40 proc. - z funduszy krajowych (z budżetu państwa oraz z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego). Jak zaznaczył, Pomorskie jest w czołówce województw pod względem wartości projektów realizowanych na kolei.
Tylko modernizacja 40-kilometrowego odcinka linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do Gdyni-Chylonii ma kosztować ponad 1 mld zł. Rozpoczęte w marcu br. prace potrwają trzy lata. Modernizacja trasy odbywa się w ramach remontu linii kolejowej E 65 na odcinku Warszawa Wschodnia-Gdynia Chylonia (ponad 350 km).
Szafrański poinformował, że w związku z modernizacją tej linii w Trójmieście od 1 czerwca należy się spodziewać poważnych utrudnień w ruchu. Ruch pociągów na trasie Gdańsk-Gdynia zostanie znacznie ograniczony.
"Trasą będzie przejeżdżać tylko ok. 30 proc. obecnie jeżdżących pociągów dalekobieżnych i taki stan utrzyma się około dwa lata" - podkreślił.
Jak wyjaśnił, część pociągów z południa i ze wschodu kraju jadących do Gdyni, będzie kończyła bieg w Tczewie i tam podróżni będą się przesiadali do SKM. "To, co będziemy realizowali, to nie jest prosta naprawa torów, ale budowa linii od podstaw" - zaznaczył.
Jego zdaniem 2012 rok będzie przełomowy - czas jazdy na trasie z Gdyni do Warszawy powinien się skracać, bo będzie coraz więcej zmodernizowanych już odcinków.
W Pomorskiem PKP PLK zmodernizuje dwa korytarze kolejowe: tzw. helski i kościerski. Obie jednotorowe linie na czas remontu będą zamknięte. Na tych trasach będzie funkcjonować zastępcza komunikacja autobusowa.
Prezes poinformował, że remont linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda-Hel o długości ok. 63 km rozpocznie się po wakacjach. Efektem trzyletnich prac będzie m.in. przyspieszenie podróży do 100 km/godz. (obecnie ok. 60 km/godz.). Zostanie m.in. wymienionych 11 rozjazdów, przebudowane będą perony i urządzenia do obsługi podróżnych na 14 stacjach i przystankach.
Modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku z Gdyni do Kościerzyny o długości 76 km ma się rozpocząć w przyszłym roku. Dzięki modernizacji czas podróży na tym odcinku ma się skrócić o ok. 30 minut; pociągi będą mogły osiągnąć maksymalną prędkość do 120 km/godz. Prace obejmą m.in. przebudowę peronów, roboty budowlane na 10 wiaduktach kolejowych i na jednym moście. Wartość obu projektów wynosi prawie 350 mln zł netto.
