Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Poradnik: Czy firmy z branży spożywczej, handlowej i HoReCa mogą powoływać się na siłę wyższą?

Czy i w jaki sposób w czasie pandemii koronawirusa przedsiębiorcy mogą powoływać się na siłę wyższą? - Skutki epidemii na wykonywanie oraz niewykonywanie umów i związaną z tym odpowiedzialność należy oceniać indywidualnie w każdym przypadku - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Łukasz Targoszyński, adwokat w warszawskim biurze kancelarii Baker McKenzie.

Poradnik: Czy firmy z branży spożywczej, handlowej i HoReCa mogą powoływać się na siłę wyższą?
Łukasz Targoszyński, adwokat w warszawskim biurze kancelarii Baker McKenzie, fot. mat. pras.

- Wprawdzie nie powinno ulegać wątpliwości, że epidemia koronawirusa sama w sobie stanowi przejaw tzw. siły wyższej, jednakże w celu nieponoszenia odpowiedzialności z tytułu niewykonywania lub nieprawidłowego wykonywania umowy na tej podstawie konieczne jest wykazanie, że działanie siły wyższej faktycznie uniemożliwiło lub utrudniło wykonanie zobowiązania wynikającego z zawartej umowy. Z całą pewnością epidemia koronawirusa nie będzie więc stanowić blankietowej przyczyny zwalniającej strony z odpowiedzialności za niewykonywanie ich zobowiązań -  tłumaczy Łukasz Targoszyński, adwokat w warszawskim biurze kancelarii Baker McKenzie. 

Poniżej kilka przykładowych sytuacji, w których działanie siły wyższej może zwalniać lub nie zwalniać strony z niewykonywania ich zobowiązań z tytułu zawartych umów - przy czym w praktyce, w zależności od konkretnej sytuacji, może się to różnić.

Handel detaliczny

- Odpowiedzialności za niewykonywanie swoich zobowiązań nie powinni ponosić właściciele powierzchni handlowych, w których prowadzenie działalności zostało zakazane na podstawie odpowiednich przepisów prawa, takich jak np. rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego - w tym wypadku mamy do czynienia nie tylko z działaniem siły wyższej, ale również będącym jego konsekwencją normatywnym zakazem prowadzenia danego rodzaju działalności gospodarczej - tłumaczy prawnik.

- Kwestią bardziej skomplikowaną i wymagającą analizy opartej na konkretnym stanie faktycznym, jest natomiast możliwość zwolnienia się przez najemcę tej samej powierzchni handlowej z odpowiedzialności z tytułu zapłaty czynszu - zobowiązanie to nie staje się bowiem niemożliwe do wykonania bezpośrednio wskutek wystąpienia siły wyższej - dodaje.

- Z drugiej jednak strony, umowa najmu jest umową wzajemną, a zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, jeżeli jedno ze świadczeń wzajemnych stało się niemożliwe wskutek okoliczności, za które żadna ze stron odpowiedzialności nie ponosi, strona, która miała to świadczenie spełnić, nie może żądać świadczenia wzajemnego - w tym kontekście również najemca powinien być w wielu przypadkach zwolniony z obowiązku zapłaty czynszu za okres niemożności korzystania z przedmiotu najmu - wyjaśnia.

Producenci żywności

więcej informacji:

Łukasz Targoszyński RSS ALERT    /    Baker McKenzie RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    firmy RSS ALERT    /    przedsiębiorstwa RSS ALERT    /    siła wyższa RSS ALERT    /    pomoc dla firm dotknięych koronawirusem RSS ALERT    /    przedsiębiorczość RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.188.251
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!