Port w Gdyni zwiększa konkurencyjność w rejonie Bałtyku
- Autor: PAP
- Data: 07-12-2015, 14:37
W poniedziałek w Gdyni odbyła się konferencja kończąca projekty inwestycyjne współfinansowane ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko "Przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia - Etap I Nabrzeże Rumuńskie - Faza I" oraz "Przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia".
Dzięki całkowitej przebudowie terminal kolejowy w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym (BCT) w porcie zwiększył o 100 proc. swoje możliwości przeładunkowe, z 250 do 500 tys. TEU rocznie (TEU - pojemność standardowego 20-stopowego kontenera - PAP). W ramach przebudowy został wydłużony każdy z trzech torów z ok. 300 do 670 metrów. Taka długość torów pozwala na obsługę całych składów pociągowych, bez potrzeby ich dzielenia, co, jak podkreślono w komunikacie, "znacząco skraca czas obsługi wagonów i zwiększa zdolność przeładunkową terminalu do 24 pociągów na dobę".
Przebudowany został również dojazdowy układ drogowy i place przeładunku kontenerów.
Władze Portu zakładają, że poprawa jakości i wydajności infrastruktury terminalu przyczyni się do wzrostu przewozów kolejowych co zmniejszy negatywny wpływ transportu drogowego na środowisko oraz zagrożenie na drogach. Do tej pory ok. 35 proc. wszystkich kontenerów obsługiwanych przez BCT przewożono koleją. Szacuje się, że dzięki inwestycji ten udział może zwiększyć się do ponad 40 proc.
Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) SA Janusz Jarosiński powiedział PAP, że jest to ważna dla portu inwestycja. "Mamy nadzieję, że dzięki niej udział kolei w obsłudze terminali kontenerowych będzie wzrastał" - dodał.
Port w swym komunikacie zwraca uwagę, że dzięki inwestycji mieszkańcy okolicznych dzielnic będą mieli ciszej - ograniczony został hałas generowany przez poruszające się po terminalu składy kolejowe i samochody.
Nabrzeże Rumuńskie zlokalizowane we wschodniej części portu w Gdyni zostało przebudowane na odcinku o długości ponad 350 metrów wraz z odcinkiem linii kolejowej o długości prawie 370 metrów. Wzdłuż przebudowanego nabrzeża pogłębiono też do głębokości -13,5 m kanał portowy, co pozwoli na obsługę większych jednostek o większym zanurzeniu. Całkowicie wymieniono sieć kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej i energetycznej.

więcej informacji:
Powiązane tematy:
-
Powierzchnia polskich magazynów podwoiła się w ciągu ostatnich pięciu lat
-
Prawie wsztsrkie ukraińskie porty są zablokowane
-
Arteria Logistics wynajęła powierzchnię w Panattoni Park Warsaw North II
-
QSL Polska realizuje strategię społeczno-środowiskową
-
Innowacje w logistyce mogą pomóc w ustabilizowaniu łańcuchów dostaw
-
EEC: Koszt frachtu Chiny-Europa wzrósł siedmiokrotnie
-
Jakie perspektywy stoją przed polską spedycją?
-
Handel i e-commerce podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego
-
Są już pierwsi chętni na transport przez Mierzeję Wiślaną
-
Otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - 17 września
komentarze (0)