Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Posłowie chcą ograniczenia reklam słodyczy i "niezdrowych" przekąsek

68 proc. dzieci w Polsce chce jeść słodycze reklamowane w telewizji - podaje Dziennik Zachodni. Dane te przekładają się na nadwagę i otyłość w pokoleniu najmłodszych Polaków. Poseł PO Jan Rzymełka zwrócił się z interpelacją, by ograniczyć emisję reklam słodyczy i przekąsek, a także by w sposób bardziej wnikliwy kontrolować zawarte w nich treści.

Posłowie chcą ograniczenia reklam słodyczy i

Autor: Dziennik Zachodni
Data: 23-01-2010, 19:12

Na poparcie swych tez Rzymełka przedstawił twarde dane. - Wśród polskich nastolatków (13-15 lat) nadwagę ma 9 proc., a otyłych jest 4,5 proc. (ich waga przekracza 120 proc. normy). Wpływ na taki stan rzeczy mają m.in. reklamy zarówno te emitowane w telewizji i radiu, jak również pojawiające się w prasie, internecie czy na billboardach. Namawiają do zakupu chipsów, batoników, słodkich napojów itd. Dzieci i młodzież są grupą niezwykle podatną na wpływy reklam i jak pokazały niejedne badania, to właśnie ta grupa konsumencka znacznie bardziej wierzy w treści przekazywane przez reklamy niż reszta badanych. Tym bardziej musimy dbać o poziom tych przekazów. Szwedzi już ograniczyli liczbę "tuczących" reklam - mówi Rzymełka.

Spoty telewizyjne najchętniej oglądane są przez dzieci w wieku 5 - 6 lat. Nie dziwi, że są one przyjmowane bezkrytycznie.
- W reklamach nikt nie jest otyły lub chory z powodu ilości zjadanych słodyczy. Wręcz przeciwnie - słodycze są źródłem szczęścia rodziny, posiadania wielu znajomych. Nigdy natomiast nie znajdziemy informacji, czym grozi ich nadmierne spożywanie, a przecież otyłe dzieci coraz częściej cierpią na choroby związane z niewydolnością układu krążenia, cukrzycę czy astmę. To dziś prawdziwe epidemie zdrowotne - przestrzega poseł Rzymełka.

O konieczności wprowadzenia zmian przekonują dyrektywy unijne oraz zakończone właśnie badania zachowań konsumenckich wśród dzieci w wieku 3-6 lat z Polski, Danii oraz Włoch. Ich wyniki zostały właśnie przedstawione w Rzymie i powinny szczególnie zainteresować polskich rodziców, a zwłaszcza z województwa śląskiego, bo w badaniach wzięły udział cztery przedszkola z naszego regionu.  

- W Polsce kupowanie i jedzenie pustych, pięknie opakowanych kalorii stało się niestety wskaźnikiem życiowego sukcesu, oznaką dobrobytu. Proponowałbym więcej reklam mleka i jogurtów zamiast chipsów - mówi poseł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (4)

  • L'Osservatore 2010-01-24 10:00:02
    Wszystko co w nadmiarze jest niezdrowe :/ Stara babcina zasada.. :)
  • ALUTKA11 2010-01-24 20:04:21
    A może by tak posłowie zajeli sie reklamą leków a raczej zakazem tych reklam. Czy lobby farmaceutyczne jest tak silne ,że nic jej nie ruszy, Przecież za te reklamy ( ogromne kwoty ) płacimy my chorzy- biedni pacjenci . Zus płacimy, OFE płacimy, za leki płacimy a do emerytury rzadko kto dożywa. Kto o nas zadba może posłowie przed wyborami ?????
  • WIEJSKA 13 2010-01-24 20:19:49
    KOLEGA POSEŁ CHYBA MA UKŁADY W MLECZARNI BO JAK BY MIAŁ W FABRYCE CHIPSÓW TO PEWNIE MÓWIŁBY ŻE SĄ ZDROWE. NIECH KAŻDY KUPUJE CO CHCE
  • Ł. 2010-01-25 09:51:13
    zakazać, kontrolować, koncesjonować. to ja bym zakazał przy okazji public relations politycznego bo młodzi ludzie , niewyrobieni życiowo i podatni na przekaz, mogą brać to na serio

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.236.58.220
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!