Partner portalu
partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Prezes PAIH: Koronakryzys obniżył koszty wejścia na zagraniczne rynki

Koronakryzys zniósł barierę wysokich kosztów wejścia naszych eksporterów na niektóre nowe rynki. Przykładem są branże IT/ICT, medyczna czy spożywcza - mówi PAP p.o. prezes PAIH Grażyna Ciurzyńska. Pandemia to jednak wyzwanie dla takich sektorów, jak motoryzacja i meblarstwo.

Prezes PAIH: Koronakryzys obniżył koszty wejścia na zagraniczne rynki
Grażyna Ciurzyńska, prezes PAIH: Koronakryzys zniósł barierę wysokich kosztów wejścia naszych eksporterów na niektóre nowe rynki. fot. mat. pras.

Szefowa Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu wskazała, że sektorem, "który mierzy się z dużym spadkiem sprzedaży", jest motoryzacja. Wynika to, jak wyjaśniła, z rozbudowanych sieci dostaw w tej branży. Przytoczyła dane GUS, według których eksport pojazdów i ich części spadł w pierwszych czterech miesiącach tego roku o ok. 25 proc.

Ciurzyńska zwróciła jednak uwagę, że zza Odry płyną dość optymistyczne prognozy. "Zamówienia dla polskich poddostawców niemieckich fabryk m.in. motoryzacyjnych zaczęły rosnąć, bo tamtejszy rynek spodziewa się wzrostu produkcji" - powiedziała. Przytoczyła lipcowe dane monachijskiego instytutu badań nad gospodarką Ifo, z których wynika, że wszystkie gałęzie niemieckiego przemysłu liczą na wzrost produkcji w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Np. indeks dla przemysłu motoryzacyjnego wzrósł w czerwcu do 50 pkt z 24 pkt w maju.

Grażyna Ciurzyńska wskazała też na trudną sytuację naszych eksporterów mebli i tekstyliów. Powołała się na szacunki DNB Bank Polska, z których wynika, że z powodu pandemii COVID-19 sprzedaż mebli może spaść w 2020 roku o 35 proc.; zniknąć może nawet 40 tys. miejsc pracy. Z kolei z danych GUS wynika, że eksport mebli w pierwszych czterech miesiącach tego roku zmniejszył się o ok. 17 proc., podobnie jak takich tekstyliów jak pościel.

"W naszej ocenie w kolejnych kwartałach polscy producenci uzupełnią braki ofertowe wynikające z sytuacji dotychczasowych czołowych dostawców z Chin czy Włoch" - zaznaczyła p.o. prezes PAIH.

Jej zdaniem przemodelowanie łańcuchów dostaw w związku z koronawirusem daje naszym przedsiębiorcom szansę na zaistnienie na rynkach, na których wcześniej nie byłoby to możliwe. "Teraz w wybranych przypadkach bariera wysokich kosztów wejścia zniknęła. Podobnie z kryterium ceny, które ustąpiło miejsca jakości, a przede wszystkim dostępności" - powiedziała.

Według niej lockdown skłonił konsumentów na wielu rynkach do większych zakupów w sklepach ze zdrową żywnością, urządzeniami fitness, czy sprzętem i grami wideo. Dała przykład Chin i powołała się na badania firmy Nielsen. "80 proc. respondentów planuje zdrowo się odżywiać po zakończeniu epidemii, 75 proc. zamierza przeznaczyć większe środki na uprawianie sportu, a 60 proc. deklaruje większe wydatki na badania medyczne" - wyliczyła. Według niej jeśli ten trend się utrzyma, pojawi się na rynku nisza dla producentów zarówno zdrowej żywności, jak i aplikacji promujących zdrowy tryb życia.

więcej informacji:

PAIH RSS ALERT    /    Grażyna Ciurzyńska RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    koronakryzys RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.216.134.176
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!