Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Prezes POHiD: System kaucyjny powinien być przyjazny dla klientów

Postulujemy, aby system kaucyjny był prowadzony przez wielu operatorów, tak jak to określa obecny projekt ustawy skierowany do konsultacji publicznych - mówi Renata Juszkiewicz, prezes POHiD.
  • Autor: Olimpia Wolf
  • Data: 02-02-2022, 12:04
Prezes POHiD: System kaucyjny powinien być przyjazny dla klientów
Prezes POHiD: W systemie kaucyjnym powinien być jeden operator, fot. materiały prasowe

System kaucyjny powinien dotyczyć wyłącznie jednorazowych butelek PET

- Mając na względzie przyjazne rozwiązania dla konsumenta (wspierające odbiór opakowań kaucyjnych bez paragonu), jak i ułatwienie rozliczeń placówek handlowych z kilkoma systemami kaucyjnymi, proponujemy wprowadzenie jednolitej kaucji dla wszystkich systemów kaucyjnych. Wysokość kaucji dla danej objętości opakowania powinna zostać ustalona w drodze rozporządzenia do konsultowanej ustawy i obowiązywać we wszystkich systemach kaucyjnych. Ponadto, postulujemy utworzenie wspólnej bazy danych dla wszystkich systemów kaucyjnych, do której wprowadzane będą wszystkie butelki wprowadzane na polski rynek (m.in. waga, kształt, kod EAN). Do bazy powinni mieć dostęp wszyscy operatorzy systemów kaucyjnych (lub/i bezpośrednio podmioty wprowadzające napoje na rynek) oraz wszystkie jednostki handlowe, tak aby umożliwić klientowi oddanie opakowania kaucyjnego np. PET zakupionego w Polsce w dowolnym sklepie uczestniczącym w systemie kaucyjnym - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Renata Juszkiewicz, prezes POHiD.

- Operator powinien działać jako organizacja not for profit, gwarantująca wszystkim podmiotom wprowadzającym produkty objęte systemem osiągnięcie wymaganych poziomów zbierania butek PET oraz sprawiedliwy dostęp do rPET - dodaje.

- Stoimy na stanowisku, iż system kaucyjny powinien dotyczyć wyłącznie jednorazowych butelek PET. Stanowczo sprzeciwiamy się, aby system obejmował butelki szklane wielokrotnego użytku, o których mowa w projekcie ustawy. Takie rozwiązanie, z powodu niemożności zmniejszenia gabarytów opakowań szklanych, generowałoby wyższe koszty magazynowania i transportu oraz skutkowałoby zwiększeniem śladu węglowego. Wątpliwości branży budzi także pomysł odbioru opakowań po mleku i jogurtach, z uwagi na aspekt sanitarny magazynowania tego typu odpadów - podkreśla.

System kaucyjny powinien być efektywny finansowo

- Krytycznie odnosimy się również do pomysłu, aby systemem objęte były placówki handlowe o powierzchni powyżej 100 m2. Postulujemy wyłączenie z obowiązku przyjmowania opakowań kaucyjnych placówek handlowych o powierzchni poniżej 500 m2. Kluczową usługą tego typu placówek są tzw. zakupy w biegu. W naszej opinii, konieczność odbioru opakowań kaucyjnych przez małe placówki handlowe – ze względu na ich specyfikę i niewielką liczbę osób w nich pracujących – zakłóci codzienną płynność obsługi klientów oraz negatywnie wpłynie na sprzedaż. Ponadto, takie placówki nie dysponują odpowiednimi rozwiązaniami logistycznymi czy choćby powierzchnią do magazynowania odpadów. Równocześnie uważamy, iż małe sklepy powinny mieć prawo do przystąpienia do systemu na zasadzie dobrowolności, o ile mają możliwość wprowadzenia tej usługi dla swoich klientów - tłumaczy Renata Juszkiewicz.

- Mało transparentne są także zasady finansowania systemu, szczególnie w relacji pomiędzy operatorem a jednostkami handlu detalicznego uczestniczącymi w systemie kaucyjnym - dodaje.

- Obawy branży budzi fakt, że ustawa przewiduje nadmiernie wygórowane opłaty za nieosiągnięcie poziomu selektywnej zbiórki odpadów. Z uwagi na to, iż sposób funkcjonowania systemu jest nieprzejrzysty i we wstępnej fazie jego wdrażania mogą wystąpić utrudnienia w działalności firm, nieleżące po stronie firm, lecz wynikające z chaosu informacyjnego i problemów interpretacyjnych, opłaty takie mogą okazać się niewspółmiernie wysokie i bezzasadne - mówi.

- Jako branża podkreślamy potrzebę podjęcia przez MKiŚ dialogu ze stroną biznesową, celem wypracowania założeń do systemu kaucyjnego, który byłby przyjazny dla klientów, skuteczny oraz efektywny finansowo, a dzięki temu pozwolił na osiągnięcie wysokiego poziomu zbiórki - podsumowuje Renata Juszkiewicz.

Gospodarka subskrypcji

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!