Prezes POHiD: System kaucyjny powinien być przyjazny dla klientów
- Autor: Olimpia Wolf
- Data: 02-02-2022, 12:04

System kaucyjny powinien dotyczyć wyłącznie jednorazowych butelek PET
- Mając na względzie przyjazne rozwiązania dla konsumenta (wspierające odbiór opakowań kaucyjnych bez paragonu), jak i ułatwienie rozliczeń placówek handlowych z kilkoma systemami kaucyjnymi, proponujemy wprowadzenie jednolitej kaucji dla wszystkich systemów kaucyjnych. Wysokość kaucji dla danej objętości opakowania powinna zostać ustalona w drodze rozporządzenia do konsultowanej ustawy i obowiązywać we wszystkich systemach kaucyjnych. Ponadto, postulujemy utworzenie wspólnej bazy danych dla wszystkich systemów kaucyjnych, do której wprowadzane będą wszystkie butelki wprowadzane na polski rynek (m.in. waga, kształt, kod EAN). Do bazy powinni mieć dostęp wszyscy operatorzy systemów kaucyjnych (lub/i bezpośrednio podmioty wprowadzające napoje na rynek) oraz wszystkie jednostki handlowe, tak aby umożliwić klientowi oddanie opakowania kaucyjnego np. PET zakupionego w Polsce w dowolnym sklepie uczestniczącym w systemie kaucyjnym - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Renata Juszkiewicz, prezes POHiD.
- Operator powinien działać jako organizacja not for profit, gwarantująca wszystkim podmiotom wprowadzającym produkty objęte systemem osiągnięcie wymaganych poziomów zbierania butek PET oraz sprawiedliwy dostęp do rPET - dodaje.
- Stoimy na stanowisku, iż system kaucyjny powinien dotyczyć wyłącznie jednorazowych butelek PET. Stanowczo sprzeciwiamy się, aby system obejmował butelki szklane wielokrotnego użytku, o których mowa w projekcie ustawy. Takie rozwiązanie, z powodu niemożności zmniejszenia gabarytów opakowań szklanych, generowałoby wyższe koszty magazynowania i transportu oraz skutkowałoby zwiększeniem śladu węglowego. Wątpliwości branży budzi także pomysł odbioru opakowań po mleku i jogurtach, z uwagi na aspekt sanitarny magazynowania tego typu odpadów - podkreśla.
System kaucyjny powinien być efektywny finansowo
- Krytycznie odnosimy się również do pomysłu, aby systemem objęte były placówki handlowe o powierzchni powyżej 100 m2. Postulujemy wyłączenie z obowiązku przyjmowania opakowań kaucyjnych placówek handlowych o powierzchni poniżej 500 m2. Kluczową usługą tego typu placówek są tzw. zakupy w biegu. W naszej opinii, konieczność odbioru opakowań kaucyjnych przez małe placówki handlowe – ze względu na ich specyfikę i niewielką liczbę osób w nich pracujących – zakłóci codzienną płynność obsługi klientów oraz negatywnie wpłynie na sprzedaż. Ponadto, takie placówki nie dysponują odpowiednimi rozwiązaniami logistycznymi czy choćby powierzchnią do magazynowania odpadów. Równocześnie uważamy, iż małe sklepy powinny mieć prawo do przystąpienia do systemu na zasadzie dobrowolności, o ile mają możliwość wprowadzenia tej usługi dla swoich klientów - tłumaczy Renata Juszkiewicz.
- Mało transparentne są także zasady finansowania systemu, szczególnie w relacji pomiędzy operatorem a jednostkami handlu detalicznego uczestniczącymi w systemie kaucyjnym - dodaje.
- Obawy branży budzi fakt, że ustawa przewiduje nadmiernie wygórowane opłaty za nieosiągnięcie poziomu selektywnej zbiórki odpadów. Z uwagi na to, iż sposób funkcjonowania systemu jest nieprzejrzysty i we wstępnej fazie jego wdrażania mogą wystąpić utrudnienia w działalności firm, nieleżące po stronie firm, lecz wynikające z chaosu informacyjnego i problemów interpretacyjnych, opłaty takie mogą okazać się niewspółmiernie wysokie i bezzasadne - mówi.
- Jako branża podkreślamy potrzebę podjęcia przez MKiŚ dialogu ze stroną biznesową, celem wypracowania założeń do systemu kaucyjnego, który byłby przyjazny dla klientów, skuteczny oraz efektywny finansowo, a dzięki temu pozwolił na osiągnięcie wysokiego poziomu zbiórki - podsumowuje Renata Juszkiewicz.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
więcej informacji:
Powiązane tematy:
-
Sieci handlowe z Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki chcą otwierać nowe sklepy
-
Ptaszyński: Ceny zboża i mąki jeszcze bardziej wzrosną
-
Ekspert: Carrefour koncentruje się na rynkach obiecujących
-
Żabka: Strategia ESG jest korzystna dla firm
-
Ukraina: Dlaczego sklepy nie zarabiają mimo rekordowych obrotów?
-
IKEA z kampanią ekologiczną w Warszawie
-
Napływ Ukraińców zwiększa obroty handlu
-
GUS: sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu wzrosła o 19,0 proc. rdr
-
Auchan sprzedaje polskie truskawki. Ile kosztują?
-
Z Grupą Eurocash współpracuje 10 tys. przedsiębiorców
- Mleczarnia z Ciechanowa kupiła zakład w Ozorkowie
- Pomoc KE dla Ukrainy zagrozi polskiemu drobiarstwu?
komentarze (0)