Jeśli chodzi o rynek spożywczy, to jest wiele możliwości. Rynek może być bardzo rozdrobniony, na którym jest duża konkurencja, inny rynek może być również rozdrobniony, ale konkurencja nie jest zbyt silna, a jeszcze na innym może działać kilka dominujących podmiotów i wiele mniejszych firm. Bardzo ważna jest też kwestia geograficzna – wymieniał prezes Niechciał.

Odniósł się także do trendów rynkowych i ich prognozowania. - Urząd 10 lat temu analizował rynek piwa. Gdy po kilku latach wróciliśmy do niego w ponownej analizie, okazało się, że trendy które pierwotnie zakładaliśmy, poszły w zupełnie inną stronę. Nastąpiło duże zainteresowanie piwami lokalnymi i niszowymi, o czym w ogóle nie było mowy 10 lat temu – powiedział prezes UOKiK-u.

Podkreślił, że nie ma modelu identycznego. Na rynku musi być duża różnorodność, której pilnowaniem zajmuje się m.in. właśnie UOKiK. - Inaczej oceniamy fuzje, gdy łączą się firmy krajowe, a inaczej, gdy połączyć chcą się firmy działające w skali europejskiej czy globalnej – powiedział Marek Niechciał. Dodał, że bardzo duże znaczenie ma geografia.