Niektórzy oferują możliwość badań jakościowych, min. mierzenia parametrów tektury. - W DS Smith poszliśmy jeszcze dalej, prowadzimy dla klientów i potencjalnych klientów warsztaty, których celem jest ukazanie klientom sytuacji w całym łańcuchu dostaw, gdzie lepsze decyzje dotyczące opakowań mają wpływ na sprzedaż i koszty klientów. Często te zmiany nie wpływają na koszt opakowania. Podczas tych warsztatów zwracamy uwagę min. na wymagania różnych kanałów dystrybucji wobec opakowań i jak te wymagania przekładają się na sprzedaż. Klienci nie mają pełnej kontroli nad swoim produktem po tym jak opuszcza on ich fabrykę lub magazyn, a my mamy wiedzę nt. funkcjonowania współczesnego łańcucha dostaw w FMCG i możemy pomóc firmom znacznie zredukować niektóre ryzyka. Te kwestie oczywiście w adekwatny sposób uwzględniamy w projektach opakowań - dodaje Robert Lis.
Na przykład: łatwość z jaką można otworzyć opakowanie zbiorcze (to zadanie wykonuje personel sklepu przed wyłożeniem towaru na półkę) może mieć bezpośredni wpływ na sprzedaż.
- Proszę wyobrazić sobie sytuację: pracownicy sklepów wypracowali pewną praktykę w otwieraniu opakowań zbiorczych, to z reszta typowa praca na akord: im szybciej otworzę i wstawię zawartość na półkę, tym więcej takich operacji na zmianę wykonam. Bardzo często w tym celu wykorzystują noże. Nietrudno zgadnąć co się stanie, gdy uszkodzona zostanie zawartość. Klienci takich opakowań na pewno nie wezmą z półki. Z drugiej strony, taki pracownik, przestraszony swoim błędem, może np. schować taki karton. Produkt nie trafi na półkę, w związku z tym nie pojawi się jego rotacja, tym samym system do składania zamówień automatycznie go nie ponowi. Proszę wyobrazić sobie, że tego typu problemu mają wpływ na kilka procent wartości sprzedaży. Jak często zdarzają się takie sytuacje? Można łatwo to sprawdzić przyglądając się bliżej opakowaniom w sklepach - zapewnia ekspert.
Jego zdaniem osobną sprawą jest doradztwo w zakresie procesu pakowania. - Coraz więcej firm wdraża automatyczne linie pakujące, które służą obniżeniu kosztu pakowania (procesu jak i opakowań). Proces automatycznego pakowania jest ściśle powiązany z konstrukcją opakowania, więc kompetencje w tym obszarze są niezbędne - dodaje ekspert.
I zaznacza, że firma rozwija również sposób pracy nad projektem opakowania, zmierza on w stronę coraz silniejszej współpracy z klientem, co znacznie podnosi jakość projektu i skraca czas jego opracowania, tym samym wdrożenia. - To także oszczędności - dodaje Robert Lis.
komentarze (0)